این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۳۵۴۹-۳۵۷۱

عنوان فارسی سنجش پایداری در روند بلندمدت شمار تلفات ترافیکی راه‌های برون شهری استان های ایران
چکیده فارسی مقاله یکی از مسائل بسیار مهم در موضوع ایمنی ترافیک، بررسی پایداری روند تلفات است. به منظور بررسی اثرات یک برنامه و طرح ایمنی راه که برای تحقق یک هدف سیاست­گذاری شده یا خط مشی خاص طراحی شده است، نیاز به سنجش پایداری در روند شمار تلفات و صدمات ناشی از سوانح رانندگی است. هدف از این مطالعه بررسی روند تغییر تلفات در استان‌های کشور، جهت بررسی قابلیت الگوسازی روند مطلوب در ایمنی راه‌ها و هم‌چنین مشخص نمودن استان‌های با عملکرد ضعیف جهت تدقیق علل وجود روند پایدار افزایشی در تلفات در مطالعات آتی است.  در این مطالعه در راستای ارزیابی پایداری ایمنی راه‌های برون‌شهری استان‌های ایران توسعه روند ساده و روند نمایی مورد توجه قرار گرفته است. این روندها برای شمار تلفات در راه‌های برون شهری استان و هم چنین با توجه به شوک‌های وارد شده و تغییرات اساسی در حجم تردد جاده‌ها در سال‌های اخیر برای شمار تلفات استان به پیمایش استان نیز توسعه داده شد. بر اساس نتایج و یافته ­ها، استان ­های خراسان رضوی، کردستان، گیلان و همدان استان­هایی هستند که عملکرد مطلوبی از نظر روند کاهش تلفات ناشی از تصادفات در راه‌های برو‌ن‌شهری داشته­اند. بنابراین می­توان از تجربیات، طرح­ ها و اسناد استان­ های مذکور در راستای تقویت و بهبود سطح ایمنی راه در سایر استان­ ها بهره گرفت. استان سیستان و بلوچستان نیز دارای روند پایدار افزایشی در تلفات ناشی از تصادفات برون‌شهری بوده و بنابراین استانی است که نیازمند توجه ویژه و برنامه­ ریزی دقیق جهت واکاوی علل این روند است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پایداری، روند بلندمدت، شمار تلفات، برون‌شهری، روند خطی، روند نمایی،

عنوان انگلیسی Measuring Stability in the Long-Term Trend of the Frequency of Traffic Fatalities on Rural Roads in the Provinces of Iran
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important issues in traffic safety is assessing the stability of the fatalities trend. In order to evaluate the effectiveness of the road safety plan to achieve a specific goal or policy objective, it is necessary to measure the stability of the number of fatalities and injuries. The purpose of this study is to study the changes in trend of the fatalities in the provinces of the country, to investigate the ability to model the optimal trend in road safety and also to identify provinces with poor performance with the aim of investigating the causes of a steady upward trend in casualties. In this study, in order to evaluate the safety stability of rural roads in the provinces of Iran, the development of simple trend lines and exponential trend lines has been considered. These trends were developed for the number of casualties on the rural roads of the province, as well as due to the shocks and fundamental changes in the volume of road traffic in recent years for the number of fatalities to the exposure (multiply the length of the road and the volume of traffic) in the province. Based on the results and findings, the provinces of Khorasan Razavi, Kurdistan, Gilan, and Hamedan are the provinces that have had a good performance in terms of reducing the number of casualties caused by accidents on rural roads. Therefore, the best experiences, plans and, documents of the mentioned provinces can be used in order to strengthen and improve the level of road safety in other provinces. Sistan and Baluchestan province also has a steady increasing trend in fatalities due to rural accidents and therefore needs special attention and detailed planning to investigate the causes of this trend.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پایداری, روند بلندمدت, شمار تلفات, برون‌شهری, روند خطی, روند نمایی

نویسندگان مقاله سینا صاحبی |
عضو هیئت علمی، گروه مهندسی زئوتکنیک و حمل ونقل، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

مانا مس کار |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

روژین جلیل زاده |
کارشناس ارشد، گروه برنامه‌ریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_163619_9d85e7739d800ac8d57dcdd824eca3d7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات