این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۳۵۷۳-۳۶۰۰

عنوان فارسی طراحی مدل رسانه‌ای به‌منظور مدیریت بحران سوانح هوایی
چکیده فارسی مقاله در جهان امروز، صنعت حمل‌ونقل هوایی، یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه‌ی کشورها به شمار می‌رود و در ایران نیز رشد فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و افزایش روزافزون تقاضا، توسعه این بخش را به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل ساخته است. اما، این صنعت در کشور ما در طول دهه‌های اخیر به دلیل مواجهه با تلاطم‌های متعدد همواره در چالش‌ قرار داشته و بعضاً منجر به بروز سوانح هوایی شده است و  باتوجه‌به اینکه رسانه در فرایند مدیریت بحران از نقش قابل‌توجهی برخوردار است، صنعت حمل‌ونقل هوایی در استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای به‌منظور مدیریت بحران سوانح ناموفق بوده است. بر همین اساس هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل رسانه‌ای به‌منظور مدیریت بحران سوانح هوایی درنظر گرفته شده است تا ضمن شناسایی عوامل و بررسی شرایط، در مواقع بروز یک سانحه هوایی، ظرفیت‌های رسانه‌ای مورداستفاده قرار گیرد. بدین منظور در پارادایم تفسیری مبتنی بر روش‌شناسی کیفی، از روش نظریۀ داده‌‎بنیاد استراوس و کوربین استفاده شده است. 22 مصاحبۀ عمیق و نیمه‌ساختاریافته با استفاده از نمونه‌گیری نظری و فن گلوله‌برفی با مدیران، متخصصان و کارشناسان در حوزه های صنعت هوانوردی، رسانه و ارتباطات انجام شد. با کدگذاری و تحلیل محتوای مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با صاحب‌نظران، تعداد 515 کدباز استخراج شد. پس از تجمیع کدها، تعداد 94 زیر طبقه و تعداد 46 طبقه در قالب درون‌مایه اصلی شناسایی شد. بر اساس تحلیل یافته‌ها، درون‌مایه اصلی شرایط علی شامل 11طبقه، شرایط زمینه‌ای 9 طبقه، شرایط مداخله‌ای 5 طبقه، راهبردها 5 طبقه و پیامدهای مثبت و منفی 6 طبقه تعیین شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد به دلیل عدم بهره‌مندی از اطلاعات نظام‌یافته در مواقع بروز سوانح هوایی، زمان انتظار رسانه‌ها در دریافت پاسخ طولانی شده و با واگذاری روایت اول اخبار به رسانه‌های غیررسمی، شایعات گسترش و اعتماد کاهش‌یافته و فرایند مدیریت بحران در این بخش با چالش مواجه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه، داده‌بنیاد، سوانح هوایی، مدیریت بحران،

عنوان انگلیسی Designing a Media Model for Air Accident Crisis Management
چکیده انگلیسی مقاله In today's world, the air transport industry is considered one of the most important axes of development of countriesIn Iran, the growth of economic and social activities and the ever-increasing demand have made the development of this sector an inevitable necessity. However, this industry in our country has always been in a challenge during recent decades due to facing many turbulences, which sometimes has led to air accidents. Considering that the media has a significant role in the crisis management process, the air transportation industry has been unsuccessful in using the media capacities to manage the crisis of accidents. The aim of this research is to design a media model for air accident crisis management. In order to identify the factors and investigate the conditions, with proper planning and creating unity in the ‘’informing command’’, media capacities are used in the event of an air accident. For this purpose, in the interpretation paradigm based on qualitative methodology, Strauss and Corbin's data base theory method has been used. 22 in-depth and semi-structured interviews were conducted using theoretical sampling and snowball technique with managers, professionals and experts in the fields of aviation, media and communication industry. By coding and analyzing the content of semi-structured interviews with experts, 515 open codes were extracted. After collecting the codes, 94 subcategories and 46 categories were identified in the form of the main theme. Based on the analysis of the findings, the main theme of causal conditions includes 11 categories, contextual conditions of 9 categories, intervention conditions of 5 categories, strategies of 15 categories, and positive and negative consequences of 6 categories. The findings of this research show that due to the lack of benefiting from systematic communication at the time of air accident, the media's waiting time in order to receive an answer has been prolonged, and by leaving the first narrative of the news to the unofficial media, rumors start to spread and trust level declines, posing a challenge to the process of crisis management in this sector.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رسانه, داده‌بنیاد, سوانح هوایی, مدیریت بحران

نویسندگان مقاله سکینه صارمی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشکده حکمرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، (خوراسگان)، ایران

رضا اسماعیلی |
(مسئول مکاتبات)، استادیار گروه آموزشی مدیریت فرهنگی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، (خوراسگان)، ایران

فائزه تقی پور |
دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، (خوراسگان), ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_167823_eb3c672b4dc77b096b5950046c9af26e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات