این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۳۶۳۱-۳۶۴۸

عنوان فارسی مدلسازی انتخاب وسیله سفر در سفرهای دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه رازی)
چکیده فارسی مقاله شناسایی مدل‌های انتخاب وسیله و عوامل مؤثر بر آن ازجمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند به برنامه ریزان این حوزه جهت اخذ تصمیمات مناسب برای ارتقای کیفیت تردد شهروندان و مخصوصاً جامعه دانشگاهی کمک کند. هدف اصلی از انجام این پژوهش مدل‌سازی انتخاب وسیله نقلیه اعضای دانشگاه رازی کرمانشاه در سفرهای روزانه به دانشگاه می‌باشد. به این منظور، اثر متغیرهای مختلف جمعیت‌شناختی، اقتصادی- اجتماعی و ویژگی‌های وسیله سفر بر روی روش سفر اعضای دانشگاه ارزیابی گردید. در همین راستا برای جمع‌آوری داده موردنیاز، از پرسش‌نامه استفاده گردید. مدل‌سازی انتخاب وسیله با استفاده از مدل‌های انتخاب گسسته لوجیت دودویی و لوجیت چندگانه انجام پذیرفت. طبق تحلیل‌های صورت گرفته برای حالت چندگانه، مؤثرترین عوامل بر مدل انتخاب وسیله سفر شامل وسیله نقلیه در دسترس، فاصله محل سکونت تا دانشگاه، بومی بودن و داشتن گواهی‌نامه رانندگی می‌باشند و برای متغیر پاسخ دودویی، که به‌صورت استفاده یا عدم استفاده از حمل‌ونقل عمومی تعریف شده بود، تأثیرگذارترین عوامل بر مدل‌ انتخاب، دسترسی به خودرو شخصی با ضریب 28/1، استفاده از اتوبوس در شرایط ایده آل با ضریب 51/3- و فاصله محل سکونت تا دانشگاه با ضریب 59/2 در تابع مطلوبیت به دست آمدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتخاب وسیله سفر، سفرهای دانشگاهی، مدل های لوجیت دوگانه، مدل‌های لوجیت چند جمله‌ای،

عنوان انگلیسی Mode Choice in University Trips (Case Study: Razi University)
چکیده انگلیسی مقاله Mode choice models and the factors affecting it is one of the most important things that can help planners in this area to make appropriate decisions to improve the quality of traffic for citizens and especially the academic community. The main purpose of this research is to model the mode choice of members of Razi University Kermanshah in their daily trips to the university. For this purpose, the effect of various demographic, socio-economic variables and characteristics of the means of travel on the mode choice of university members was evaluated. In this regard, a questionnaire was used to collect the required data. Instrument choice modeling was done using binary Logit and multinomial Logit discrete choice models. According to the analyzes carried out for the multinomial mode, the most effective factors on the choice means include the available vehicle, the distance from the residence to the university, being a native and having a driver's license, and for the binary Logit variable, which is defined as the use or non-use of public transportation. The most influential factors on the mode choice model were access to a private car with a coefficient of 1.28, use of the bus in ideal conditions with a coefficient of -3.51, and the distance from the residence to the university with a coefficient of 2.59 in the utility function.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله انتخاب وسیله سفر, سفرهای دانشگاهی, مدل های لوجیت دوگانه, مدل‌های لوجیت چند جمله‌ای

نویسندگان مقاله مهدی شیرزادی |
کارشناسی ارشد راه و ترابری، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

سید شهاب حسنی نسب |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_165885_53e7e4586fb9910daa58f908ea528ab2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات