این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۹، شماره ۵، صفحات ۹۹-۱۰۹
عنوان فارسی
طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسپی جهت ارزیابی صلاحیت دانشجویان مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
یکی از دغدغه های اساتید مهندسی بهداشت حرفه ای
و ایمنی کار
،
کسب
سطحی قابل قبول از مهارت و توانمندی توسط فراگیران است که در کوریکولوم آموزشی نیز مورد تاکید قرار گرفته
است
. توجه به توانمندی ها و مهارت های عملی در آزمون ها می تواند تا حدودی این دغدغه ها را پاسخ دهد. بر این اساس،
این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسپی
(OSPE)
در پایان دوره کارشناسی
انجام
شد.
مواد و روشها
:
این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی بر روی دانشجویان یک دوره مهندسی بهداشت حرفه ای
و ایمنی کار
بعد از پایان کارآموزی انجام شد.
در ابتدا
اقدام به تشکیل کمیته آزمون و سپس برگزاری جلسات متمرکز گروهی
(
FGD
)
شد و مطالعه در سه فاز طراحی، اجرا و ارزشیابی انجام گردید.
سناریوهای
ایستگاهها (12 ایستگاه) با توجه به توانمندی ها و مهارت های عملی کوریکولوم آموزشی طراحی شدند. ارزشیابی آزمون شامل تعیین روایی صوری و محتوایی، رضایت دانشجویان، پایایی و تعیین همبستگی درونی نمرات آزمون بود.
یافتهها
:
روایی محتوایی آزمون از دید دانشجویان و اساتید در تمام
ایستگاهها با سطح معناداری
0.05
در
حدود متوسط قرار داشت. نتایج
ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که بین نمرات ایستگاه ها (
=0.7
ɑ
) و بین نمرات ایستگاهها و نمره کلی آسپی (
=0.8
ɑ
) همبستگی بالایی وجود داشت. رضایت دانشجویان از آزمون در حد متوسط بود. به علاوه، با بررسی نتایج داده های کیفی به طور کلی دو طبقه و چندین زیرطبقه به دست آمد. دو طبقه مذکور به صورت نقاط قوت و نقاط ضعف آزمون مشخص
گردید
.
نتیجه گیری:
هرچند آزمون آسپی دارای نقاط ضعفی است اما به عنوان روشی استاندارد و مناسب برای نشان دادن صلاحیت و مهارت عملی فراگیران می تواند به کار رود.
به نظر می رسد مطالعات بسیار بیشتری در حوزه بهداشت به ویژه در خصوص طراحی آزمون و روش های استاندارد سناریونویسی باید صورت گیرد تا بتوان در مورد روایی و پایایی آن به عنوان یک ابزار ارزشیابی داوری نمود اما در عین حال استفاده از آسپی به عنوان مکمل آزمون های متداول سنتی
می تواند بسیار ارزشمند باشد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون عینی ساختاریافته عملی (آسپی)، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشجویان کارشناسی
عنوان انگلیسی
Design, implementation and evaluation of OSPE exam to evaluate the competence of occupational health and safety engineering students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim:
One of the concerns of occupational health engineering
lecturers
is
acquisition
an acceptable level of skill and ability by learners, which
is
also emphasized in the educational curriculum. Paying attention to abilities and practical skills in exams can answer these concerns to some extent.
Therefore,
this study was carried out with the aim of designing, implementing and evaluating the OSPE exam at the end of the undergraduate course.
Materials and Methods:
This descriptive-analytical study was conducted cross-sectionally on the students of occupational health engineering after the end of their internship. First, the exam committee was formed and then focused group discussion meetings (FGD) were held and the study was conducted in three phases: design, implementation and evaluation. The scenarios of the stations (12 stations) were designed according to the competences and practical skills of the educational curriculum. The evaluation of the exam included the determination of formal and content validity, student satisfaction, reliability, and the determination of the internal correlation of the exam scores.
Results:
The content validity of the exam was around average from the point of view of the students and professors in all stations
with a significance level of 0.05
. The results of Cronbach's alpha coefficient showed that there was a high correlation between the scores of the stations (ɑ=0.7) and between the scores of the stations and the overall score of OSPE (ɑ=0.8). Students' satisfaction with the exam was average. In addition, by examining the results of qualitative data, two classes and several subclasses were obtained. The mentioned two classes were identified as strengths and weaknesses of the exam.
Conclusion:
Although the OSPE exam has weaknesses, it can be used as a standard and suitable method to show the competence and practical skills of learners. It seems that much more studies should be carried out in the field of health sciences especially regarding exam design and standard scenario writing methods, in order to judge its validity and reliability as an evaluation tool. At the same time, using OSPE as a supplement to traditional exams is very valuable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
objective structured practical examination (OSPE), occupational health and safety engineering, undergraduate students
نویسندگان مقاله
سمیرا رحیم نژاد | Samira Rahimnejad
کمال الدین عابدی | Kamaladdin Abedi
فاروق محمدیان | Farough Mohammadian
ابراهیم درویشی | Ebrahim Darvishi
ابراهیم محمدی | Ebrahim Mohammadi
فرزانه زارعی | Farzaneh Zarei
مجید شفیعیان | Madjid Shafiiyan
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4720-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات