این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۶۶-۷۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر روش تدریس آموزش همتایان در دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی جراحی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: شیوه های نوین آموزش در کنار چالش هایی که دارد ، با درگیر کردن دانشجویان در فرآیند های آموزشی میتواند کیفیت آموزش را به میزان زیادی ارتقا دهد . آموزش همتا بعنوان یکی از روش های آموزشی نوین نشان داده است که میتواند در آموزش دانشگاهی تاثیر داشته باشد و میتواند در مقایسه شیوه کلاسیک آموزش به روش سخنرانی اثر بخش تر عمل کند. از این رو این مطالعه در راستای مقایسه میزان تاثیر و قابلیت اجرای آموزش همتا در بحث های بخش جراحی طراحی و اجرا شده است . مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای 120 نفر دانشجو دوره اکسترنی جراحی به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه در طی دو ماه آموزش بخش جراحی مورد ارزیابی قرار گرفتند. هر دو گروه آموزش روتین را دریافت کردند و درگروه مداخله برخی از مباحث در قالب تدوین و ارائه کنفرانس های کلاسی توسط گروه های دانشجویان تدریس شد. جهت ارزشیابی دانش بالینی از نمره پایان بخش و جهت میزان رضایت ، امکان پدیری و اعتبار آموزش های داده شده از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته روانسنجی شده بعد از اتمام کارورزی استفاده شد. جهت اعتبارسنجی ابزار از روش اعتبار محتوا و برای پایایی از نظر خبرگان و روانسنجی توسط اساتید گروه استفاده شد. داده ها با استفاده از تست های اماری توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 انالیز شد . یافته‌ها: بین دو گروه شاهد و مداخله در رضایتمندی ، اعتبار و قابلیت اجرا ، تفاوت معنا داری یافت شد که میزان رضایتمندی و همچنین میزان یادگیری در گروه مداخله به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه مشاهده که به روش سخنرانی تحت آموزش قرار گرفتند ؛ بالاتر بود(p<0.05). همچنین گروه در گروه مداخله به اهداف آموزشی خود از جمله رضایتمندی و یادگیری و همچنین خوکارآمدی دست یافته است. از یافته های دیگر این مطالعه تفاوت نمره پایان بخش است که این مقدار به صورت معنا دار در گروه آموزش همتا بالاتر از گروه آموزش کلاسیک بود(13.44در مقابل15.21 (p<0.001)) . نتیجه‌گیری: بر أساس نتایج بدست آمده در این مطالعه آموزش به روش همتا در آموزش مباحث بخش جراحی میتواند از نظر جلب رضایت، سهولت اجرا و همچنین بهبود نمره دانشجویان نقش موثر تری از آموزش های کلاسیک داشته باشد . منتها در این امر باید محدودیت ها و خصائص ویژه یادگیرندگان مد نظر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآموز پزشکی، گروه همتایان، آموزش پزشکی، جراحی

عنوان انگلیسی evaluation of peer education method in medical students - surgical clerkship - Kurdistan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: In addition to its challenges, modern methods of education can greatly improve the quality of education by involving students in educational processes. Peer education as one of the new educational methods has shown that it can have an impact on university education and can be more effective compared to the classical teaching method with the lecture method. Therefore, this study was designed and implemented in order to compare the effectiveness and feasibility of peer education in surgical department discussions. Materials and Methods: In this interventional study, 120 surgical externship students were selected by census method and were evaluated randomly in two groups during two months of training in the surgery department. Both groups received routine training, and in the intervention group, some topics were taught in the form of compiling and presenting class conferences by groups of students. In order to evaluate the clinical knowledge, the final exam score and the degree of satisfaction, feasibility, and validity of the trainings were used from a researcher-made questionnaire that was psychometrically evaluated after completing the internship. In order to validate the tool, the content validation method was used, and for reliability according to experts and psychometrics were evaluated by the professors of the group. The data was analyzed using statistical tests by SPSS software version 21. Results: A significant difference was found between the two control and intervention groups in terms of satisfaction, validity and applicability, and the level of satisfaction as well as the level of learning was significantly higher compared to the observation group that was trained by the lecture method(p<0.05); was higher It has also achieved its educational goals, including satisfaction and learning, as well as self-efficacy. Another finding of this study is the difference in the final grade, which was significantly higher in the peer education group than in the classical education group(13.44 vs. 15.21 (p<0.001)). Conclusion: Based on the results obtained in this study, peer-to-peer teaching in the teaching of surgery topics can have a more effective role than classical teaching in terms of gaining satisfaction, ease of implementation, and improving students' grades. However, in this matter, the limitations and special characteristics of learners should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical internship, peer group, medical education, surgery

نویسندگان مقاله کیوان صابونی | Keivan Sabooni
Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کردستان

مجید شفیعیان | Majid Shafieian
Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کردستان

مجید شفیعیان | Majid Shafieian
Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کردستان

مجید شفیعیان | Majid Shafieian
Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کردستان

فرزانه زارعی | Farzaneh Zarei
Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کردستان

بهزاد خلفی | Behzad Khalafi
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران

بهزاد خلفی | Behzad Khalafi
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1938-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات