این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۱۲۱-۱۳۱

عنوان فارسی مدل خطی برآورد هیات علمی آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه‌ریزی نیروی انسانی هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی یک ضرورت مهم برای تحقق کارکرد تولید منابع انسانی متخصص حوزه سلامت است. این مطالعه با هدف طراحی مدل برآورد هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه کاربردی با استفاده از روش ترکیبی، عوامل تاثیرگذار بر حجم کار هیات علمی شناسائی شد. جمع‌آوری اطلاعات با مرور اسناد، مصاحبه‌های گروهی با خبرگان و تحلیل کوریکولوم‌های درسی صورت گرفت. جهت طراحی مدل از رویکردهای مبتنی بر کوریکولوم‌های درسی و الزامات بردهای تخصصی استفاده شد. ورود و تحلیل داده‌ها در نرم افزار اکسل انجام شد. 
یافته­ها: جهت برآورد هیات علمی مورد نیاز رشته مقاطع تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ پزشکی مدل خطی متشکل از متغیر ترکیبی تعداد پذیرش سالانه دانشجو سالانه ضربدر ضریب هیات علمی و متغیر تعداد ثابت هیات علمی به ازای هر دوره و نیز تخصص‌های مورد نیاز به تفکیک هر دوره احصاء گردید. به منظور برآورد هیات علمی مورد نیاز سایر رشته مقاطع گروه علوم پزشکی، از مدل دیگری متشکل از متغیر مستقل تعداد دانشجو و متغیر ترکیبی "ضریب هیات علمی" منتج از پارامترهای واحدهای موظفی هیات علمی در ترم تحصیلی، تراکم مطلوب دانشجو در کلاس، تعداد ترم تحصیلی رشته مقطع و ارزش تعدیل شده واحد درسی استفاده شد.
نتیجه گیری: این مدل یک روش نوآورانه جهت برآورد اعضای هیات علمی مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران است که می‌تواند کارایی تربیت نیروی انسانی سلامت را افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیات علمی، مدل، برآورد، دانشگاه علوم پزشکی

عنوان انگلیسی A Linear model to estimate faculty member in the Iranian Medical Sciences Universities
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Human resource planning of faculties in medical sciences universities is an important requirement to achieve the function of producing health workforce. This study aimed to develop a model for the estimation of faculties in universities of medical sciences.
Materials and methods: In this practical study, factors influencing the workload of faculty members were identified by quantitative and qualitative method. Data collection was done by document review, expert group interviews and curriculum analysis. Approaches based on curricula and the requirements of specialized boards were used to develop the model. Data entry and analysis were done in Microsoft Excel 2010.
Results: To estimate the faculty members required for specialized, sub-specialized and fellowship courses of medicine, linear model consisting of the combined variable of the number of annual student admissions multiplied by the academic staff coefficient and the variable of the fixed number of faculty for each course, as well as the specialties required separately for each course, was constructed. The needed faculties for other courses were according to the other model consists of the independent variable of the number of students and a combined variable namely "faculty member coefficient", constructed of parameters including the number of credit hours obligated to be taught by a faculty member per semester, the optimum number of students in the class, the number of majors' semesters and the course's adjusted value.
Conclusion: This model is an innovative method to estimate the needed faculties in Iranian universities of medical sciences that could raise the efficiency of health workforce's production.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله faculty member, model, estimation, medical sciences university

نویسندگان مقاله نیوشا شهیدی صادقی | niusha shahidi sadeghi
دانشگاه علوم پزشکی ایران

بهرام محقق | bahram mohaghegh
دانشگاه علوم پزشکی قم

امیر محمدی | amir mohamadi


محمد نظری | mohamad nazari


محمدحسین سالاریان زاده | mohamad hosein salarianzadeh


امیراحمد اخوان | amir ahamad akhavan


محمدرضا ملکی | mohamad reza maleki


مصطفی دیلمی | mostafa deilami


اعظم سادات حسینی | azam sadat hoseini


فاطمه طالبی | fatemeh talebi


علی اکبر عابدی | ali akbar abedi


معصومه فرج الهی | maasumeh faraj allahi



نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6943-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات