این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۸۸-۹۸

عنوان فارسی بررسی وضعیت آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دوران پاندمی کرونا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در زمان پاندمی کرونا اقدامات زیادی برای محدود کردن ارتباطات و قطع زنجیره انتقال ویروس صورت گرفت. یکی از این اقدامات برگزاری کلاس های دانشگاهی بصورت مجازی بود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دوران پاندمی کرونا انجام گرفت.
روش: این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1400-1401 در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان که تجربه کلاس های حضوری و مجازی را داشتند، انجام گرفت. پرسشنامه مورد استفاده شامل 4 بخش مشخصات دموگرافیک و میزان مهارت های فرد در زمینه IT ، مزایا و معایب آموزش مجازی، مقایسه آموزش حضوری با یادگیری مجازی و میزان پذیرش کلاس های مجازی بود. از آموزن کای اسکور و ویلکاکسون در سطح معنی داری 05/0<p استفاده گردید.
نتایج: در مجموع 406 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. دسترسی آسان به مطالب آنلاین (%8/56) و کاهش تعامل با استاد (%4/70) به ترتیب مهم ترین مزایا و معایب آموزش مجازی بودند. از دیدگاه دانشجویان، آموزش حضوری (سنتی) از نظر افزایش دانش و مهارت بالینی و شایستگی موثرتر از آموزش مجازی بود (05/0>P). میزان مقبولیت ( %69 در مقابل % 37) و فعالیت های دانشجو (%60  در مقابل %33) در آموزش سنتی به نسبت مجازی به طور معنی داری بیشتر بود (05/0>P).  همچنین بین دانشکده ها تفاوت معنی داری در دیدگاه دانشجویان در خصوص اثر بخشی و مقبوایت آموزش سنتی به نسبت آموزش مجازی وجود داشت (05/0>P).
نتیجه گیری: با توجه به وجود تفاوت معنی دار در اثربخشی و مقبولیت آموزش های سنتی  نسبت به آموزش مجازی و میزان اهمیت اجرای برنامه های آموزش مجازی در سال های اخیر پس از همه گیری کرونا و همچنین احتمال افزایش گرایش دانشگاه ها به ترکیب آموزش مجازی با سنتی در سال های آینده، تلاش در جهت ارتقای زیرساخت های آموزش مجازی و ارائه راهکارهایی جهت رفع مشکلات و بهبود برنامه های مجازی حائز اهمیت می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله COVID-19، آموزش مجازی، دانش، یادگیری آنلاین، بیماری همه گیر، مهارت ها

عنوان انگلیسی A study of virtual education status from the perspective of students of Kurdistan University of Medical Sciences during the Corona pandemic
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: During the Covid-19 pandemic, many measures were taken to limit communication and break the chain of infection. One of these measures was holding university classes virtually. The present study was conducted with the aim of investigating the Virtual education status from the perspective of students of Kurdistan University of Medical Sciences during the Covid-19 pandemic.
Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted in 2022 among Kurdistan University of Medical Sciences students who had experience in the present and virtual classes. The questioner used included 4 sections demographic characteristics and the level of individual skills in the field of IT, the advantages and disadvantages of virtual education, the comparison of the present education with virtual learning, and the acceptance rate of virtual classes. Chi-score and Wilcoxon tests were used at a significance level of p<0.05.
Results: A total of 406 students participated in the study. Easy access to online materials (56.8%) and reduce interaction with the professor (70.4%) were the most important advantages and disadvantages of virtual education, respectively. The present (traditional) education was more effective than virtual training in terms of increasing knowledge and clinical skills, and competence (p<0.05). Acceptance rate (69% vs. 37%) and student activities (60% vs. 33%) were significantly higher in traditional education compared to virtual education (p<0.05). Also, there was a significant difference between the schools regarding the effectiveness and strength of traditional education compared to virtual education (p<0.05).
Conclusion: Considering the significant difference in the effectiveness and acceptability of traditional education compared to virtual education. As well as there were differences in the importance and necessity of implementing virtual education programs in recent years after the pandemic and the possibility of universities' tendency to combine virtual education with traditional education in the future, it is important to try to improve virtual education infrastructure and provide solutions to solve problems and improve virtual programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, COVID-19, virtual education, knowledge, online learning, pandemic, skills

نویسندگان مقاله کیمیا خورمی پور | Kimya Khoramipoor


جلیل آدابی | Jalil Adabi


ثنا احمدی | Sana ahmadi


ماریا کلهر | Marya Kalhor


علی ابرازه | Ali Ebrazeh


آزاد شکری | Azad Shokri



نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-659-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات