این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۰۹

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای بازده یادگیری در آموزش مجازی و حضوری طی پاندمی کرونا در دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : یادگیری دانشجویان در طول تحصیل ‌یکی‌از مهم‌ترین اهداف آموزشی در هر دانشگاه می‌باشد. با شیوع پاندمی کرونا دانشگاه‌ها ناچار به نغییر روش‌های سنتی و روی آوردن به روش آموزش مجازی شدند. حال اینکه روش‌های نوین آنطور که شایسته است مورد بررسی قرار نگرفته بود. از این رو این مطالعه با هدف مقایسه بازده یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی و حضوری در زمان شیوع پاندمی کرونا در دانشکده‌های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی برروی نمونه 210 نفر ا ز دانشجو با رشتههای مختلف که به صورت نمونهگیری دردسترس وارد مطالعه شده بودند انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی دو بخشی: اطلاعات دموگرافیک شامل 9 سوال و پرسشنامه 45 سوال استفاده شد. دادهها پس از جمعآوری وارد نرمافزار SPSS22 شده و با استفاده از آزمونهای آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمرات بازده یادگیری در آموزش حضوری و مجازی به ترتیب 07/32 ±96 /165 و 39/25 ± 79/104 بود که بین دو شیوه آموزش تفاوت آماری معناداری وجودداشت(p=0/000). براساس آزمون ویلکاکسون نمره‌کل بازده یادگیری و تمامی مولفه‌ها در دو گروه پرسشنامه معنادار بود به این صورت که در گروه آموزش حضوری نسبت‌ به آموزش مجازی بازده یادگیری بالاتر بود (p<0/05).
نتیجه گیری: این مطالعه دانشجویان در گروه آموزش حضوری بازده یادگیری بالاتری داشتند. لذا بایستی عمده آموزش ها به صورت حضوری باشد و از آموزش مجازی به عنوان مکمل و در کنار آموزش حضوری بهره جست و در برنامههای آتی این شیوه آموزشی توصیه میشود.
کلمات کلیدی: آموزش، آموزش مجازی، آموزش حضوری، بازده یادگیری، پاندمی کرونا.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، آموزش، آموزش مجازی، آموزش حضوری، بازده یادگیری، پاندمی کرونا.

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Learning Efficiency in Virtual and Face-to-Face Education During the Corona Pandemic in Students of the Faculty of Health and Paramedicine of Gonabad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
  
  
  Background and Aim: Students' learning during their studies is one of the most important educational goals in any university. With the spread of the corona pandemic, universities were forced to change traditional methods and turn to virtual education. However, the new methods were not investigated as they should be; therefore, this study was conducted to compare the learning efficiency of students in virtual and face-to-face education during the outbreak of the corona pandemic in the faculties of health and paramedicine of Gonabad University of Medical Sciences.
  Materials and methods: This cross-sectional study was conducted on a sample of 210 students with different fields via convenient sampling. To collect data, a two-part questionnaire was used: demographic information including nine questions and a standard learning efficiency questionnaire consisting of 45 questions. After collecting the data, they were entered into SPSS version22 and analyzed using appropriate statistical tests.
  Results: The average scores of learning efficiency in face-to-face and virtual training were 165.96 ± 32.07 and 104.79 ± 25.39, respectively, and there was a statistically significant difference between the two training methods (p=0.000). According to the Wilcoxon test, the total score of learning efficiency and each component in the questionnaire were significant and higher in the face-to-face training group than the virtual training (p<0.05).
  Conclusion: In this study, students in face-to-face training group had higher learning efficiency. Thus, the virtual training method should be mixed and blended with the face-to face learning as the compliment to enhance efficiency in future programs. 
  Keywords: Education, Virtual education, Face-to-face education, Learning efficiency, Corona pandemic
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Education, virtual education, face-to-face education, learning efficiency, corona pandemic.

نویسندگان مقاله ایمان اسکندری | Iman Eskandare
Gonabad Medical Sciences
علوم پزشکی گناباد

کوکب بصیری مقدم | Kokab Basirimoghadam
Gonabad Medical Sciences
علوم پزشکی گناباد

محمد مطلبی | Mohammad Matlabi
Gonabad Medical Sciences
علوم پزشکی گناباد

فاطمه قاسمی روشناوند | Fatemeh Ghasemiroshnavand
Gonabad Medical Sciences
علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7046-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات