این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۹-۴۳
عنوان فارسی
طراحی چارچوب دانشگاه استعداد ربا در نظام آموزش عالی: رویکرد فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
هدف:
اصلی این پژوهش،
طراحی چارچوب دانشگاه استعداد ربا در نظام آموزش عالی است
.
روششناسی:
این پژوهش از نوع کاربردی، در زمره پژوهشهای با رویکرد سنتز پژوهی و از نوع فراترکیب کیفی است. اینروش، یک موقعیت سهجانبه از تحلیل دادهها، نظریهها و روششناسی پژوهشهاست و بسیار فراتر از خلاصهسازی یافتههای پژوهشی و درواقع ترکیب و تفسیر یکپارچهی یافتههای حاصل از مطالعات کیفی است بهگونهای که تصویری کلی از وقایع، مفاهیم و پدیدهها ایجاد کند و با استفاده از روش هفت مرحلهای
ساندلوسکی و باروسو انجام
شده است.
یافتهها:
تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون
صورت پذیرفت. مضامین شناساییشده مجدداً در جلسه بحث گروهی متمرکز با استفاده از شبکه اجتماعی مجازی موردبررسی قرار گرفتند تا درنهایت روی مقولات استخراجشده توافق حاصل گردید.
تمام عوامل استخراجشده از پژوهشها بهعنوان مضمون در نظر گرفته شد که این مضامین بر اساس مفاهیم مرتبط با مفهوم دانشگاه استعداد ربا در 41 مضمون پایه و 9 مضمون سازمان
دهنده طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری و پیشنهادها:
بر اساس یافتههای پژوهش میتوان به ویژگیهای خاصی از دانشگاههای استعداد ربا پی برد که آنان را برای اعضای هیئتعلمی و دانشجویان با استعداد جذاب و خواستنی مینماید. این ویژگیها فراتر از ویژگیهای ساختاری و تجهیزاتی و مالی آنان که شاید بتوان در اکثر دانشگاههای مادر و جامع یافت، بر ویژگیهایی تأکید دارد که شاید در اکثر دانشگاهها به فراموشی سپرده شده است. این دانشگاههای استعدادربا، برای اعضای هیئتعلمی و دانشجویان با استعداد، آرامش فکری و روحی، احساس بهزیستی سازمانی و رضایت قلبی و درونی را به ارمغان میآورند و بنابراین میتوانند ورای اندازه و محل جغرافیایی یک دانشگاه، آن را تبدیل به یک
دانشگاه استعداد ربا نماید.
نوآوری و اصالت:
شاید بتوان گفت که پژوهشهای انجام شده در حوزه ارزیابی درونی و بیرونی و مدیریت استعداد در آموزش عالی در ایران و خارج از کشور، بیشتر بر شیوهها و تکنیکها و راهبردهایی متمرکز شدهاند که برای جذب و نگهداری اعضای هیئتعلمی و دانشجویان با استعداد لازم است، اما پژوهش حاضر حرکت از نقش محوری دانشگاهها در یافتن و جذب و نگهداشت اعضای هیئتعلمی و دانشجویان با استعداد با در نظر گرفتن امتیازات و یا جوایز خاص، به تمرکز بر ویژگیهای جذاب دانشگاهها رسیده است که باعث میشود دانشجویان و اعضای هیئتعلمی با استعداد بدون امتیازدهی خاصی برای رسیدن به این دانشگاهها با هم رقابت نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعداد ربایی، آموزش عالی، اعضای هیئتعلمی، فراترکیب
عنوان انگلیسی
Designing the framework of Talent Magnet University in the higher education system - Meta-synthesis approach
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:
The main purpose of this research is to design the framework of talent-grabbing university in the higher education system.
Methodology:
The present research is qualitative and of meta-synthesis type. This method is a tripartite situation of data analysis, theories and research methodology and goes far beyond the summarization of research findings. In fact, it is the integrated synthesis and interpretation of findings from qualitative studies in such a way that it provides a general picture of events, concepts and phenomena which has been done using the seven-step method of Sandelowski and Barroso.
Findings:
Data analysis was done using the thematic analysis method. Identified themes were re-examined in a focus group discussion session using a virtual social network to reach an agreement on the extracted categories. All the factors extracted from the researches were considered as themes, and these themes were classified into 41 basic themes and 9 organizing themes based on the concepts related to the concept of talent-grabbing university.
Conclusions and suggestions:
Based on the findings of the research, it is possible to understand the special characteristics of talent-grabbing universities that make them attractive and desirable for faculty members and talented students. These features, beyond their structural, equipment and financial features that can be found in most of the mother and comprehensive universities, emphasize the features that have been forgotten in most of the universities. These
talent-grabbing universities bring mental and spiritual peace, goodness and heart and inner satisfaction to faculty members and talented students. Therefore, beyond the size and geographical location of the university, they can turn it into a talent-grabbing university.
Innovation and originality:
It can be said that the researches carried out in the field of internal and external evaluation and talent management in higher education in Iran and abroad are more focused on methods, techniques and strategies to attract and retain talented faculty members and students. It is necessary, but the present research moves from the central role of universities in finding and attracting and keeping faculty members and talented students, taking into account special privileges or awards. It has come to focus on the attractive characteristics of universities that make talented students and faculty members compete to get to these universities without special points.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
talent-grabbing, higher education, faculty members, meta-synthesis
نویسندگان مقاله
مهدی محمدی | Mehdi Mohammadi
Associate Professor of Curriculum planning, Management and Educational Planning, Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران.
مصطفی حسینی | Mostafa Hosseini
PhD student of Educational administration, Management and Educational Planning, Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
قاسم سلیمی | Qasem Salimi
Associate Professor of Curriculum planning, Management and Educational Planning, Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
مریم شفیعی سروستانی | Maryam Shafiei Sarvestani
Associate Professor of Curriculum planning, Management and Educational Planning, Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
معصومه محترم | Masoumeh Mohtaram
Assistant Professor of Educational administration, Management and Educational Planning, Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-2149-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات