این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نثر پژوهی ادب فارسی، جلد ۲۶، شماره ۵۴، صفحات ۱۶۹-۲۰۱

عنوان فارسی «دوراهی اجتماعی» و کاربرد آن در آموزه های فردی گلستان سعدی
چکیده فارسی مقاله این مقاله به بررسی مقوله‌ای خاص از گرایش‌های فردگرایانه – با نام دوراهی اجتماعی- در خلال آموزه‌های فردی گلستان سعدی پرداخته است. دوراهی اجتماعی مقوله‌ای از گرایش‌های فردگرایانه است که به نوعی خاص از تعارض سودمندی فردی و جمعی اشاره می‌کند؛ به نوعی که در آن نفع فردی بسیار چشمگیر است، اما اگر بیشتر افراد نفع جمعی را نادیده بگیرند و خودمدارانه رفتار کنند، فاجعه‌ای اجتماعی رقم خواهد خورد. به ویژه، اگر انتخاب آن افراد با توجه به موقعیت و نقش آن‌ها در جامعه تأثیر بسزایی در سرنوشت کل جامعه داشته باشد. سعدی برای تبیین برخی آموزه‌های فردی در حکایات گلستان از مقولۀ دوراهی اجتماعی استفاده کرده است؛ به طوری‌که به طور واضح، مخاطبان آموزۀ خود را از قرار گرفتن بر سر دوراهی اجتماعی آگاه و آن‌ها را به برگزیدن نفع جمعی -به دلیل تأثیر زیاد تصمیمشان بر سرنوشت جامعه- توصیه کرده است. در این مقاله پس از طبقه‌بندی مخاطب سعدی در آموزه‌هایش، استخراج آموزه و بررسی حکایت‌هایی که دوراهی اجتماعی در آن‌ها دیده می‌شود، خطاب سعدی در هر حکایت با ذکر دوراهی اجتماعی مقابل آن‌ها تحلیل شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فردگرایی، دوراهی اجتماعی، ادبیات تعلیمی، سعدی، گلستان،

عنوان انگلیسی "Social dilemma" and its application in Golestan Saadi's individual doctrine
چکیده انگلیسی مقاله This article examines a specific category of individualistic tendencies - called social dilemma - during Golestan Saadi's individual teachings. Social dilemma is a category of individualistic tendencies that refers to a specific type of conflict between individual and collective utility; In a way where individual benefit is very impressive, but if most people ignore the collective benefit and behave selfishly, a social disaster will occur. Especially, if the choice of those people has a significant impact on the fate of the whole society according to their position and role in the society. Saadi has used the category of social dilemma to explain some individual teachings in Golestan stories; So that, clearly, the audience of his teaching is aware of being at a social crossroads and advised them to choose the collective benefit - due to the great impact of their decision on the fate of the society. In this article, after classifying the audience of Saadi in his teachings, extracting the teachings and examining the anecdotes in which a social dilemma can be seen, Saadi's address in each anecdote has been analyzed by mentioning the social dilemma in front of them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فردگرایی, دوراهی اجتماعی, ادبیات تعلیمی, سعدی, گلستان

نویسندگان مقاله مریم رحیمی |
دانشکده زبان و ادبیات، دانشکاه یزد، یزد، ایران

کاظم مهتدیانی |
دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران

محمدرضا نجاریان |
دانشکده زبان و ادبیات، دانشکاه یزد، یزد، ایران

سید محمود الهام بخش |
دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://jll.uk.ac.ir/article_4035_4d9254a15693ee44d07d83f4be362ee9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات