این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تأملات فلسفی
، جلد ۱۳، شماره ۳۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تحلیلی انتقادی بر شر نظام مند از منظر آگاهی بدنمند
چکیده فارسی مقاله
چکیده: «شرِ سیستماتیک» تعبیر یوجین ناگاساوا از عنوان شری است که وی در مقاله «مساله شر برای خداناباوران» از آن پرده برداری نموده است. ادعای وی این است که شر نه تنها اختصاص به بلایای طبیعی و فجایع انسانی ندارد بلکه "عالم هستی" بر شر بنا شده است. وی از مثال معروف داروین پشه ایکنیومون، برای مقصودش استفاده میکند. وجود این پشه، نشان از بیرحمی طاقت فرسا در طبیعت و شاهدی بر شر سیستماتیک در هستی دارد و در ادامه نیز او نفی خداوند را و یا لااقل انکار خیرخواهی اش را نتیجه می گیرد.
در این خامه ضمن تبیین وی از «مساله شرِ سیستماتیک» به روش تحلیل محتوایی به ارزیابی آن میپردازیم. در این راستا ضمن بهره گیری از آخرین یافتههای علوم شناختی و با تکیه بر "اصل شکاف تبیینی" نیگل، درصدد اثبات منطقی این بر می آییم که اساسا ما هیچ درکی از رنج میزبانان پشه ایکنیومون نداریم زیرا درد توسط ذهن که از معدات نفس می باشد، درک میگردد و ذهن هم بدنمند و بدنها هم متفاوتند لذا راهی برای فهم درد قربانیان پشه ایکنیومون وجود ندارد و سرانجام اینکه به طریق اولی، انکار وجود حق و صفت خیرخواهی از افعال الهی نیز معقول نخواهد بود. در مقابل و به جهت همدلی با دردمندان، الهیات شبانی را به عنوان جایگزینی مناسب معرفی میکنیم که ضمن تایید درکناپذیری درد دردمند، میتوان بر اساس آموزههای این نوع الهیات، با شخص دردمند، همدلی کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الهیات بدنمند، الهیات شبانی، شر سیستماتیک، یوجین ناگاساوا، شکاف تبیینی نیگل،
عنوان انگلیسی
A critical analysis of “The problem of systemic evil” from the perspective of embodied awareness
چکیده انگلیسی مقاله
“The problem of systemic evil” is a self-made concept belongs to Yujin Nagasawa. He unveiled in his article “The Problem of Evil for Atheists”. The main claim of the article is that evil is not limited to natural disasters and human catastrophes, even "the universe is based on evil" basically. He uses the famous example of Charles Darwin for his purpose, which is Ichneumonidae . The existence of this mosquito is a sign of excessive and gratuitous evil in the natural world and a clear evidence of the existence systemic evil in the universe,
In this article, while explaining and analyzing his purpose of the " The problem of systemic evil ", we evaluate its contents by the content analysis method. In this regard, while taking advantage of the latest findings of the cognitive science and relying on Nigel's "explanatory gap principle", we seek to prove logically that basically we can have no understanding of the suffering of hosts of Ichneumonidae mosquito because pain understand by the mind ultimately, and since the mind is embodied, and the bodies are different, so there is no way for us to understand the pain of the victims of the Ichneumonidae mosquito, denial of benevolence to actions of God is not reasonable. In contrast, pastoral theology is introduced as a suitable alternative to confirm the incomprehensibility of pain, to be able to empathize with the suffering person based on the teachings of this type of theology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الهیات بدنمند, الهیات شبانی, شر سیستماتیک, یوجین ناگاساوا, شکاف تبیینی نیگل
نویسندگان مقاله
حسین سخنور |
دانشگاه پیام نور (تحصیلات تکمیلی)
غلامحسین خدری |
دانشیار گروه فلسفه اخلاق و کلام دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب
نشانی اینترنتی
https://phm.znu.ac.ir/article_254843_555a713f2b30c284502e5938b8538085.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات