این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تأملات فلسفی
، جلد ۱۳، شماره ۳۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
هنر، حقیقت، ابتذال (بازاندیشی حقیقت هنر در مبانی صدرایی)
چکیده فارسی مقاله
دنیای مدرن با ورود بهتمامی ساحات زیست بشر و جایدادن خود در متن واقعیت، چنان عرصه را بر امر متعالی تنگ کرده که گویا ردپایی از آن در متن وقایع برجای نماندهاست. در راستای برونرفت از بحران پدیدآمده، صدرالمتألهین چهره کارآمدی است که نظام حکمی خود را بر پایه مبانی و اصولی استوار کرده که پیش از او کمتر بهعنوان زیربنای یک اندیشه فلسفی مورد توجه قرار گرفته است. حرکت جوهری ماده و تطور نفس از ماده تا ملکوت، تشکیک وجود و ذومراتب بودن نفس، جایگاه عالم خیال بهعنوان واسطهای میان ماده و عقل، اتحاد نفس با عقل فعال، عینالربط بودن پدیدهها به ذات مستقل الهی و نیز اصول عشقشناسی او، در زمره این مبانیاند. این اصول و مبانی، موجب بروز تأثیری قابلملاحظه و نگرشی متفاوت در شناخت هنر و تبیین فرایند و بهتبع آن، فرآوردههای هنری گردیده و مرزی قابلتأمل میان امر حقیقی و امر مبتذل ترسیم نموده است. عنایت خاص صدرا به حضور امر متعالی در متن پدیدهها، تبیین فلسفی تصویرگری خیال در خلق هنر و جایگاه میانی معنیدار آن، هویت امری انسان، تشبه انسان به خدا در مرتبه خیال، رابطه دوسویه عشق انسانی و هنر و نیز قدسی بودن ساحت هنر اصیل، از جمله دستاوردهای این نگرش، بهشمار می-رود. در این نوشتار، علاوه بر مطالعه اصول وجودشناختی و معرفتشناختی ملاصدرا و تأثیرات آن در فرایند آفرینش هنر، سعی بر آن است که از حقیقت و ابتذال در هنر، الگویی مبتنی بر مبانی استخراج گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر، حقیقت، ابتذال، خیال، عشق، ملاصدرا،
عنوان انگلیسی
Art, Truth, Vulgarity (Rethinking The truth of art in Mulla Sadra's Basics)
چکیده انگلیسی مقاله
The modern world, by entering all areas of human life and placing itself in the context of reality, has narrowed the field to the transcendent so much that it seems that no trace of it has been left in the context of events. In order to get out of the crisis that has arisen, Sadr philosophy is an efficient figure who has based his ruling system on principles and principles that before him were less considered as the basis of a philosophical thought. The substantial movement of matter and the evolution of the soul from matter to the kingdom, the doubt of the existence and degree of the soul, the position of the imaginary world as a mediator between matter and reason, the :union: of the soul with the active intellect, His love affairs are among these principles. These principles and foundations have caused a considerable effect and a different attitude in recognizing art and explaining the process, and consequently, have become artistic products and have drawn a plausible boundary between the real and the vulgar.Sadra's special attention to the presence of the transcendent in the text of phenomena, philosophical explanation of the illustration of imagination in the creation of art and its meaningful middle position, human identity, human resemblance to God in the level of imagination, the two-way relationship between human love and art and holiness The field of original art is one of the achievements of this attitude.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هنر, حقیقت, ابتذال, خیال, عشق, ملاصدرا
نویسندگان مقاله
مجید یاریان |
استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان
نشانی اینترنتی
https://phm.znu.ac.ir/article_700878_cbe96c311397967737a1273054a6c759.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات