این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تأملات فلسفی
، جلد ۱۳، شماره ۳۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تفکر مراقبتی و همبستههای آن در فلسفه اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
هدف: از این پژوهش مروری نظاممند بر کاربرد تفکر مراقبتی و همبستههای آن در فلسفه اخلاقی است.
روش: روش پژوهش از نوع مطالعات مروری و کتابخانهای است. در این پژوهش از مقالات موجود در مورد موضوع مورد مطالعه به منظور بررسی همهجانبه و نظاممند و جمعبندی مطالب استفاده شد. بدین منظور، مقالات سایتهای فارسی و انگلیسی در حوزه تفکر مراقبتی، مورد بررسی و مطالعه اجمالی قرار گرفت.
یافتهها: تفکر مراقبتی به عنوان جزء سوم از سه ضلعی تفکر خلاق و تفکر انتقادی در نظریه لیپمن دارای ابعاد مهمی چون تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر مبتنی بر عواطف، تفکر مبتنی بر هنجار، تفکر مبتنی بر فعالیت و تفکر مبتنی بر همدلی و پیشروی به سوی اخلاق و زندگی خوب است که ریشه در نظریههای رشد اخلاقی نظریهپردازانی چون کلبرگ دارد و میتواند در طراحی بستههای آموزشی رشد شناختی و سطوح تفکر (از جمله رشد اخلاقی کودک و نوجوان) نیز کاربردی باشد.
نتیجهگیری: تفکر مراقبتی با وجود ریشههای فلسفی آن دارای همبستههای روانشناختی و اخلاقی بسیار ساده و پراهمیتی هستند که در مجموع احساس مراقبت و همراهی و تفکر مثبت متعهدانه و مبتنی بر ارزش و عواطف و هنجارها را تشکیل میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر مراقبتی، اخلاق، همدلی، ارزش، عواطف،
عنوان انگلیسی
Systematic Review of Caring Thinking and Its Correlations in Ethical Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was a systematic review of the application of caring thinking and its correlations in ethical philosophy. The research method is literature review and library research. In this study, existing articles on the subject were used in order to comprehensively and systematically review and summarize the interested content. For this purpose, articles from Persian and English sites in the field of caring thinking were studied and reviewed.
Caring thinking, as the third component of Lipman’s three modes of thinking theory, has cardinal dimensions such as Appreciative Thinking, Affective Thinking, Active Thinking, Normative Thinking, and Empathic Thinking and progresses towards ethics and a better life which are rooted in theories of moral development by theorists such as Kohlberg, and can be used to design educational packages for cognitive development and the buildout of different levels of thinking (including moral development of children and adolescents).
Despite its philosophical roots, caring thinking has rather straightforward and relevant psychological and moral correlations that together can manifest in the feeling of being cared for, companionship, positive and committed thinking based on values, emotions and norms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تفکر مراقبتی, اخلاق, همدلی, ارزش, عواطف
نویسندگان مقاله
طاهره شفائی |
دکتری تخصصی روا نشناسی، دانشکاه تهرا
یحیی قائدی |
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
https://phm.znu.ac.ir/article_697501_ab0e1c932c85c459e1be5efde976624f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات