این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تحقیقات حسابداری و حسابرسی
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۸۵-۱۰۶
عنوان فارسی
شناسایی و طبقه بندی ابعاد و مولفههای تفکر انتقادی در آموزش حسابداری با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی ساخت یافته
چکیده فارسی مقاله
استدلال خردمندانه درباره آن چه که افراد به آن باور دارند و آن چه که انجام میدهند را تفکر انتقادی می گویند. ﭘﺮورش ﻗﺪرت ﺗﻔﻜﺮ ﻳﻜﻲ از اهداف اصلی آﻣﻮزش ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد. تفکر انتقادی امروزه از نظر اندیشمندان به عنوان خروجی اصلی آموزش عالی معرفی شده و آموزش تفکر پایه اصلی ظهور آن می باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقه بندی ابعاد و مولفههای تفکر انتقادی در آموزش حسابداری میباشد. برای این منظور با بهرهگیری از روش تحلیل محتوایکیفی قیاسی ساخت یافته، ابعاد و مولفههای تفکر انتقادی استخراج و با استفاده از نرم افزار Nvivo نسخه 10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد؛ همچنین با بهرهگیری از فرآیند دلفی فازی، با استفاده از پرسشنامه از نظرات کارشناسی 10 نفر از خبرگان (اساتید حسابداری عضو هیات علمی دانشگاه)، به غربالگری مولفههای شناسایی شده پرداخته شد.پژوهش حاضر در سال 1398 و 1399 انجام پذیرفت. یافته های بدست آمده حاکی از شناسایی 2 بعد مهارتی و گرایشی، 11مولفه و همچنین 149 زیر مولفه برای تفکر انتقادی می باشد که در نهایت تعداد 8 مولفه و 77 زیر مولفه از نظر خبرگان با اهمیتتر شناخته شد. مولفههای شناسایی شده در پژوهش حاضر میتوانند راهگشای مناسبی برای استفاده از تفکر انتقادی در آموزش حسابداری باشند.تفکر انتقادی به عنوان یک پیامد مطلوب آموزشی میتواند فراگیران حسابداری را به سمت درک بهتر مطالب و حرکت به فراسوی محتوای کتابهای درسی سوق دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، آموزش حسابداری، تحلیل محتوای کیفی قیاسی، غربالگری فازی،
عنوان انگلیسی
Identifying and Classifying the Dimensions and Components of Critical Thinking in Accounting Education Using Structured Deductive Qualitative Content Analysis Method
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Wise reasoning about what people believe and what they do is critical thinking. Nurturing thinking power is considered as one of major aims of education. as the viewpoint of thinkers, the critical thinking, nowadays, is introduced as the main output of higher education and teaching thinking is the main basis for its emergence. The present investigation aims to identify and classify the dimensions and components of critical thinking in accounting education. Methods: the dimensions and components of critical thinking, in the present investigation, were extracted using structured deductive qualitative content analysis method and also were analyzed by using Nvivo software version 10, using Fuzzy dolphin process, also, the screening of identified components was performed through a questionnaire and by the expertise opinions of 10 experts (accounting professors as faculty members). Results: the obtained results indicate the identification of two dimensions skill and tendency, 11 components, and there are 149 sub-components for the critical thinking that Finally, 8 components, 77 sub-components were identified more important in the viewpoint of experts. Conclusion: In the present investigation, the obtained components could be a good way for using critical thinking into accounting training. Critical thinking as educational optimal outcome could lead accounting learners to a better understanding and move beyond educational books content
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تفکر انتقادی, آموزش حسابداری, تحلیل محتوای کیفی قیاسی, غربالگری فازی
نویسندگان مقاله
منیژه ناظمی زاده |
دانشجوی دکترای گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
فروغ حیرانی |
استادیار گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
محمود »عین الدین |
دانشیار گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
سید حسن حاتمی نسب |
استادیارگروه مدیریت، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.iaaaar.com/article_190983_302813eae274c6b118063cb4b5b7d6ab.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات