این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۳، شماره ۵۳، صفحات ۲۳۳-۲۱۱

عنوان فارسی مفروضات اساسی فرهنگ استعدادباوری در ارتش جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله برای پیاده‌سازی موفق هر فرایند سازمانی، نیاز به یک فرهنگ پشتیبان قوی است. در این راستا، برای مدیریت اثربخش استعدادهای سازمانی نیز لزوم فرهنگ استعدادباوری بیش از پیش احساس می‌گردد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تبیین مفروضات اساسی فرهنگ استعداد‌‌باوری در ارتش جمهوری اسلامی ایران با رویکرد آمیخته و طی مطالعه‌ای توسعه‌ای- کاربردی از نوع اکتشافی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل فرماندهان، مدیران و اساتید برجسته ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و مراکز دانشگاهی آجا با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و سابقه خدمتی بالای 20 سال است که دارای تخصص در حوزه مدیریت استعداد و فرهنگ بودند. در مرحله نخست با رویکردی کیفی و برمبنای مطالعه اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان، به شناسایی مفروضات اساسی فرهنگ استعدادباوری با استفاده از روش تحلیل مضمون (تِماتیک) پرداخته شد. یافته‌های این بخش منتج به مفروضات اساسی فرهنگ استعدادباوری در دو دسته کلی مفروضات اخلاقی- اعتقادی (نداشتن دیدگاه مادام‌العمر به قدرت، حق‌طلبی، سخاوتمندی، صداقت در رفتار و گفتار، خدامحوری و اعتقاد به معاد، حریت و آزادگی، وجدان) و مفروضات ذهنی (توفیق‌طلبی، هدف‌گرایی، خودباوری، دوراندیشی، غلبه منطق بر احساسات) گردید. همچنین در مرحله دوم پژوهش با رویکردی کمی، به اعتبارسنجی سازه مفروضات اساسی فرهنگ استعداد‌‌باوری به روش تحلیل عامل تأئیدی در نرم افزار AMOS 26 پرداخته شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در بین مؤلفه‌های‌ مفروضات ذهنی، مؤلفه هدف‌گرایی با بار عاملی 68/0 بیشترین و در بین مؤلفه‌های ‌مفروضات اخلاقی-اعتقادی، مؤلفه نداشتن دیدگاه مادم‌العمر به قدرت با بار عاملی 62/0 بیشترین حمایت را از سازه خود داشته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله &،quot،، فرهنگ استعدادباوری، مفروضات اساسی، مفروضات اخلاقی-اعتقادی، مفروضات ذهنی&،quot،،

عنوان انگلیسی The basic assumptions of the talent culture in the army of the Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of explaining the basic assumptions of the culture of talent belief in the Islamic Republic of Iran Army with a mixed approach and through an exploratory developmental-applied study. The statistical population of the research includes commanders, managers, and distinguished professors of the Islamic Republic of Iran Army Headquarters and AJA academic centers with at least a master's degree and more than 20 years of service experience, who had expertise in the field of talent management and organizational culture. In the first stage, with a qualitative approach and based on the study of documents and documents as well as semi-structured interviews with experts, the basic assumptions of the talent belief culture were identified and extracted using thematic analysis method. The findings of this section lead to the basic assumptions of the giftedness culture in two general categories: moral-religious assumptions and mental assumptions. Also, in the second stage of the research, with a quantitative approach, the structural validation of the basic assumptions of the talent belief culture in the Islamic Republic of Iran Army was addressed by the method of confirmatory factor analysis in AMOS 26 software. The results of the factor analysis showed that among the components of mental assumptions, the objective orientation component with a factor load of 0.68 had the highest support, and among the components of moral-belief assumptions, the component of not having a lifelong view of power had the most support with a factor load of 0.62.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله &,quot,, فرهنگ استعدادباوری, مفروضات اساسی, مفروضات اخلاقی-اعتقادی, مفروضات ذهنی&,quot

نویسندگان مقاله بهنام گلشاهی |
استادیار مدیریت منابع انسانی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

اسماعیل معینی فرد |
کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_2378_a24f34f08669c4d8226196dede23416d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات