این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۵۱۴-۵۲۴

عنوان فارسی مقایسه سطح دانش و رضایتمندی دانشجویان از آموزش حضوری به شیوه سنتی و مبتنی بر وسایل کمک آموزشی در واحد درسی کاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: در این مطالعه اثر بخشی (effectiveness) شیوه آموزش حضوری سنتی و آموزش حضوری مبتنی بر مشاهده فیلم ها و پوسترهای آموزشی بر سطح دانش و رضایتمندی دانشجویان در درس کاربردهای بالینی لیزر در دندانپزشکی مقایسه شد.  مواد و روش ها: در این مطالعه کاربردی مقایسه ای، 66 دانشجوی دندانپزشکی به دو گروه برای گذراندن واحد کاربردهای بالینی لیزر تقسیم شدند. گروه اول تحت آموزش حضوری سنتی و گروه دوم تحت آموزش حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از گذراندن دوره توسط دانشجویان تکمیل شد و شامل 15 سوال در دو حیطه شامل میزان دانش (9 سوال) و میزان رضایتمندی (6 سوال) بــود. داده ها با نرم افزار SPSS  (نسخه 24) و با آزمون های مجذور کای و تی مستقل آنالیز و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و رضایتمندی دانشجویانی که آموزش را بصورت حضوری سنتی گذرانده بودند، به ترتیب  8/6 ± 06/24 (از 36 نمره) و  15/5 ± 09/17 (از 24 نمره) بود. میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و رضایتمندی دانشجویانی که آموزش را بصورت حضوری مبتنی بر وسایل کمک آموزشی گذرانده بودند، به ترتیب 05/7 ± 56/24 و 1/5± 73/17 بود. آنالیز آماری تفاوت معنی داری را بین دو روش آموزشی نشان نداد  (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، دانش، رضایتمندی، لیزر، دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Comparing the Level of knowledge and Satisfaction of Students from Conventional in-Person Education and In-Person Education based on Learning Aids in the Clinical Applications of Lasers in Dentistry Course
چکیده انگلیسی مقاله Background: In this study, the effect of conventional in-person education and in-person education based on videos and posters on the level of knowledge and satisfaction of students was compared in the course of clinical applications of laser in dentistry. Materials & Methods: In this comparative applied study, 66 dental students were divided into two groups to take the course on clinical applications of lasers. The first group underwent conventional in-person education, and the second group underwent in-person education based on learning aids. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that the students completed after completing the course and included 15 questions in two fields, including knowledge level (9 questions) and satisfaction level (6 questions). The data were analyzed with SPSS software (version 24).  Independent sample T-test and chi-square test were used for statistical analysis. Significance level was set at 0.05.  Results: The mean and standard deviation of the knowledge and satisfaction scores of the students who completed the course through conventional in-person education were 24.06 ± 6.8 (out of 36 scores) and 17.09 ± 5.15 (out of 24 scores), respectively. The mean and standard deviation of the knowledge and satisfaction scores of the students who had taken the in-person education based on learning aids were 24.56 ± 7.05 and 17.73 ± 5.1, respectively. Statistical analysis did not show a significant difference between the two study methods (P<0.05). Conclusion: Teaching the course of the clinical applications of lasers was not significantly different between in-person education based on learning aids and conventional in-person education concerning the students' level of knowledge and satisfaction.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Knowledge, Satisfaction, Laser, Dentistry

نویسندگان مقاله زهره دلیرثانی | Zohreh Dalirsani
Oral and Maxillofacial Diseases Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
بیماریهای دهان، فک و صورت، مرکزتحقیقات بیمارهای دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

جواد سرآبادانی | Javad Sarabadani
Oral and Maxillofacial Disease Research Center, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار بیماریهای دهان، فک و صورت - مشهد

فرزانه احراری | Farzaneh Ahrari
Mashhad
استادیار - ارتودنسی - دانشکده دندانپزشکی مشهد

محبوبه طاهری زاده | Mahboobeh Taherizadeh
Department of Biostatistics, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

فریبا حسنی | Fariba Hassani
Dental Research Center, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

حسین باقری | Hossein Bagheri
Dental Material Research Center, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jmds.mums.ac.ir/article_23771.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات