این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال ۱۴۰۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فرسودگی تحصیلی در دانشجویان به‌ معنی ایجاد احساس خستگی نسبت به انجام تکالیف درسی، داشتن نگرش بدبینانه نسبت به تحصیل و مطالب درسی و احساس بی‌کفایتی تحصیلی است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صورت گرفت.مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی (توصیفی-تحلیلی)، تعداد 162 نفر دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با روش نمونه‌گیری تمام شماری، طبق معیارهای ورود وارد مطالعه شدند .ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی Breso و همکاران، پرسشنامه رضایت از زندگی Diener و پرسشنامه مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده Zimet بود. اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 18 شد و با استفاده از آزمون تی، آنالیز واریانس و تحلیل رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: با توجه به نتایج به دست آمده، 4/65 % (106 نفر) دانشجویان در سطح بالای فرسودگی تحصیلی قرار داشتند. نمرات حمایت اجتماعی (84/0±53/4) و رضایت از زندگی (07/4 ±38/13) در بیشتر دانشجویان نیز در گروه متوسط بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها، اختلاف معنی‌داری در میانگین حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و فرسودگی تحصیلی با جنس و ترم تحصیلی نشان نداد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی، فرسودگی، دانشجویان دندانپزشکی

عنوان انگلیسی The role of social support and life satisfaction on Academic burnout of dental students of Zahedan University of medical sciences in 2023
چکیده انگلیسی مقاله Background: Academic burnout in student's means feeling tired about doing homework, having a pessimistic attitude towards education and course materials, and feeling of academic incompetence. The present study aimed to investigate the role of social support and life satisfaction in academic burnout of dental students in Zahedan University of Medical Sciences.Materials and Methods: In this cross-sectional study, 162 dental students of Zahedan University of Medical Sciences entered the study with census sampling according to the criteria of entry. The tools of the research include Breso Academic Burnout Questionnaire and colleagues, Life Satisfaction Questionnaire Diener and Perceived Social Support Multidimensional Scale Questionnaire Zimet. The information collected entered SPSS version 18 and was analyzed using the T-test statistical test, Anova variance analysis and linear regression analysis. Results: According to the results, 65.4% (106) of students were at high levels of academic burnout. The scores of social support (4.53± 0.84) and life satisfaction (13.38± 4.07) were also in the moderate group in most students. The analysis of the data did not show any significant differences in average social support, life satisfaction and academic burnout with gender and academic term (p>0.05), and the results of the regression analysis were show that life satisfaction and social support had an inverse and significant effect (β= - 0.156 and β= - 0.290) on academic burnout.Conclusion: According to the findings of the current study, most dental students have a high level of academic burnout and social support and life satisfaction of most students are not at a desirable level. Since social support and life satisfaction have had a significant and inverse impact on academic burnout, increasing these two components can make a big contribution to reducing the rate of academic burnout among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social support, Life Satisfaction, Burnout, Dental students

نویسندگان مقاله حمیده کده | hamideh kadeh
Department of Oral and Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Zahedan University of Medical Science, Zahedan, Iran
دانشکده دندانپزشکی زاهدان

پریا موذنی | Paria Moazeni
Faculty of Dentistry, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.



نشانی اینترنتی https://jmds.mums.ac.ir/article_23772.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات