این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۴-۰
عنوان فارسی
آزمون انطباقی رایانهای تعیین سطح مولفههای واژه و دستور: بررسی میزان اضطراب فارسیآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان اضطراب آزمون فارسیآموزان خارجی (عراقی) در آزمون تعیین سطح دانش زبان فارسی (دستور و واژه) به دو صورت رایانهای مستقیم و آزمون انطباقی رایانهای همتا میباشد. به این منظور، این سوال مطرح گردید که رابطۀ بین آزمونهای تعیین سطح مولفههای دستور و واژه فارسی انطباقی رایانهای و رایانه محور بر میزان اضطراب آزمودنیها، در صورت وجود ارتباط، چیست؟ در این پژوهش از روش تلفیقی استفاده شد. شیوۀ گردآوری داده به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه و آزمون بود. به این ترتیب، آزمون طراحیشده پس از تعیین ویژگیهای آزمون از 48 نفر از فارسیآموزان دختر و پسر 25-40 ساله با ملیت عراقی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان دانشگاه تربیت مدرس، در سطوح زبانی مختلف در قالب آزمون رایانهای مستقیم و انطباقی اجرا شد. با توجه به مثبت بودن حد بالا و حد پایین فاصله اطمینان اختلاف میانگین، درمییابیم که میانگین نمره مولفه اضطراب در آزمون رایانهای بیش از حد متوسط 3 است. در نتیجه میزان اضطراب فارسیآموزان عراقی در آزمون انطباقی رایانهای کمتر از آزمون رایانهای مستقیم همتا است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون انطباقی،آزمون رایانهای،زبان فارسی،سنجش
عنوان انگلیسی
Computer Adaptive Placement Test of Vocabulary and Grammar Components: Investigation of Test Anxiety in Persian/Farsi Non-Native Learners
چکیده انگلیسی مقاله
The research aims to compare anxiety of non-native (Iraqi) Persian language learners in computer adaptive placement test of Persian grammar and vocabulary with its linear computerized test counterpart. To this end, this research question was formulated as: "What is the relationship between linear and adaptive vocabulary and grammar placement tests with testees’ anxiety (in case there is any)?". Mixed-method approach was used used in the present study. The procedure for data collection was field research via the application of questionnaire and tests. Therefore, the designed test was given to 48 Iraqi male and female students with the age range of 25-40 years from Persian language center of Tarbiat Modares University, with different language levels and in two forms of adaptive and linear computerized tests. According to positive upper and lower limits of average variance, we understand that the average of anxiety component in linear computer test is more than the average 3. The findings revealed that test anxiety level of Iraqi students in adaptive test was lower than the linear computer test.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
adaptive test,computerized test,Persian language,assessment
نویسندگان مقاله
فاطمه کلاری | fatemeh kelari
teachers of Persian to non-Persians of Tarbiat Modares Universitygraduated M.A. degree from Allameh Tabataba'i University
مدرس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه تربیت مدرس و مرکز دهخدافارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
زری سعیدی | zari saeedi
faculty member of Allameh Tabataba'i
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
رضا مراد صحرایی | Reza Morad Sahraee
faculty member of Allameh Tabataba'i University
هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-66512-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات