این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی «درمان شناختی- رفتاری» و «فراشناخت درمانی» بر امید بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار از مشکلات همراه با اختلال از امید پایین برخوردار هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی "درمان شناختی- رفتاری" و "فراشناخت درمانی" بر امید بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار بود. 
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره روانشناختی منطقه 5 شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بود. از میان آن ها 45 بیمار دارای نمره پایین امید، انتخاب و به صورت تصادفی از نـوع قرعـه کشـی در 3 گروه "درمان شناختی- رفتاری" و "فراشناخت درمانی" و گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس ‌وسواس -اجبار یل براون"(Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale) و "مقیاس امید میلر"(Miller  Hope Scale) استفاده شد. بـرای روایـــی ابزارهـا بـه پژوهـش های پیشین اکتفا شد و پایایــی بــه روش همســانی درونـی بــا محاسـبه ضریـب آلفاکرونبـاخ  محاسـبه شـد. برای گروه "درمان شناختی- رفتاری"طــی 10 جلســه 90 دقیقــه ای هــر هفتــه 2 جلســه و برای گروه "فراشناخت درمانی"طــی 10 جلســه 90 دقیقــه ای هــر هفتــه 2 جلســه اجرا شد. گروه کنترل در زمان اجرای پژوهش هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. داده هـا در نرم افـزار اس پـی اس اس نسـخه 16 تحلیـل شـد.
یافته ها: "درمان شناختی- رفتاری" و "فراشناخت درمانی" بربهبود امید بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار  اثربخش بودند (01/0>P) و بین 2 روش درمان تفاوت معنادار مشاهده نشد.
نتیجه گیری:"درمان شناختی- رفتاری" و "فراشناخت درمانی" سبب بهبود امید بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار گردید. لذا دو روش درمانی فوق،  توصیه می‌شود. 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی- رفتاری، فراشناخت درمانی، اختلال وسواس- اجبار، امید.

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of “Cognitive-Behavioral Therapy” and “Metacognitive Therapy” on Hope in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patients with obsessive-compulsive disorder have problems associated with the disorder and have a low hope. The aim of the present study was to compare the effectiveness of "Cognitive-Behavioral Therapy" and "Metacognitive Therapy" on hope of patients with obsessive-compulsive disorder.
Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test-follow-up plan with a control group. The statistical population of the study was all patients with obsessive-compulsive disorder who referred to the psychological counseling centers of the 5th district of Tehran in 1401.Among them, 45 patients with a low hope score were randomly selected and replaced in 3 groups of "Cognitive-Behavioral Therapy" and "Metacognitive Therapy" and the control group. Demographic questionnaire and "Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale" and "Miller Hope Scale" were used to collect data. For the validity of the instruments, previous studies were used and reliability was calculated using the internal consistency method by calculating the Cronbach's alpha coefficient.For the "Cognitive-Behavioral Therapy" group, 2 sessions were performed during 10 sessions of 90 minutes each week, and for the "Metacognitive Therapy" group, 2 sessions were performed during 10 sessions of 90 minutes each week. The control group did not receive any intervention during the research. The data was analyzed in SPSS. 16.
Results: "Cognitive-Behavioral Therapy" and "Metacognitive Therapy" were effective in improving the hope of patients with obsessive-compulsive disorder (P<0.01) and no significant difference was observed between the two therapy methods.
Conclusions: "Cognitive-Behavioral Therapy" and "Metacognitive Therapy" improved the life expectancy of patients with obsessive-compulsive disorder. Therefore, the above two therapy methods are recommended.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive-Behavioral Therapy, Metacognitive Therapy, Obsessive-Compulsive Disorder, Hope.

نویسندگان مقاله رضا صادق زاده | Reza sadeghzadeh
Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

محسن رازانی | Mohsen Razani
Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاداسلامی، بروجرد، ایران.

امید شکری | Omid shokri
Department of Psychology and counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

حسن پیریائی | Hassan Piriaei
Department of of Mathematics, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
گروه ریاضی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2231-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات