این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
بررسی وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر بر مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی در توسعه دوره های MOOC از دیدگاه خبرگان آموزش مجازی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
عوامل زیادی بر مشارکت دانشگاه ها در توسعه دوره های موک تاثیرگذار است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر بر مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی در توسعه دوره های موک از دیدگاه خبرگان و متخصصین آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی انجام شده است.
روش ها:
تحقیق حاضر به روش توصیفی پیمایشی در سال1401-1400 بر روی 206 نفر از خبرگان آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته شامل 27 سوال در مقیاس لیکرت 5 گزینه ای با خط برش 3 بود. روایی ابزار با روش تحلیل محتوای CVR و CVI انجام شد و پایایی آن به شیوه همسانی درونی سوالات با آلفای کرونباخ 0/949 تایید شد. داده ها از طریق آزمون های tزوجی، t مستقل و ANOVA و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:
مقایسه وضعیت موجود و مطلوب مولفه ها نشان داد، وضعیت موجود به طور معناداری در مولفه های فرهنگی
(t=32/54,P<0/001)
، ساختاری
(t=31/47,P<0/001)
سیاسی (
t
=32/05,P<0/001)
و نیروی انسانی
(t=34/66,P<0/001).
کمتر از
میزان مطلوب بوده است. در بررسی وضعیت موجود گویه ها، میانگین نمره برگزاری جشنواره های ملی (0/92±1/67)، تشویق فعالیت های برجسته (0/82±1/67)، احساس تعلق و عضویت اساتید به عنوان عضوی از توسعه دهندگان موک (0/95±1/77)، وجود مکانیسم های انگیزشی برای اساتید (1/01±1/82)، و نیروهای ستادی (1/13±1/82) کمترین امتیاز را داشتند. توزیع عادلانه قدرت (1/02±1/94) و سودآوری مناسب (1/06±1/89)، نیز میانگین پایینی را نشان داد. در بررسی وضعیت مطلوب، شرکت کنندگان بر پشتیبانی مراکز توسعه آموزش مجازی (0/66± 4/66)، توانمندسازی اساتید (65/74±4/0)، مکانیسم های انگیزشی (55/79±4/0)، و تدوین شاخص و راهنما (0/79±4/54)، بیشترین تاکید را داشتند
.
نتیجه گیری:
با توجه به نتایج می توان گفت
توسعه دوره های موک امری چند بعدی است. تعیین مکانیسم های انگیزشی، ارتباط تعاملی متولیان موک با دانشگاه های علوم پزشکی، توجه به توزیع عادلانه قدرت در توزیع منابع و اختیارات، و ایجاد اهداف و منافع مشترک در ایجاد حس یکپارچگی و هم افزایی بین فعالیت ها موثر و ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موک، مشارکت، اعضای هیات علمی، یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Investigating the Current and Desired Status of Factors Influencing the Medical Universities’ Participation in the Development of Moocs from the Virtual Education Experts’ Viewpoints
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Various factors influence the level of university participation in the development of MOOCs. This research aims to determine and compare the importance and status of dimensions affecting the development of MOOCs from the virtual education experts’ views in Iranian medical universities.
Method:
This descriptive survey was conducted in 2021-2022 from the perspective of 206 experts of virtual education in Iranian medical universities. The questionnaire consisted of 28 questions on a 5-point Likert scale with a cut-off point of 3. The validity of the tool was confirmed using CVR and CVI content analysis, and reliability was confirmed using internal consistency and Cronbach's alpha with a value of 0.949. The data were analyzed using and paired t-test, independent t-test, and ANOVA through SPSS.
Results:
The comparison between the current and desired states of the components revealed significant differences in the cultural components (P<0.001, t=32.54), structural components (P< 0.001, t= 31.47), political components (P< 0.001, t= 32.05), and human resources (P< 0.001, t= 34.66). The current situation was found to be below the expected level (desired states). In evaluating the items, the lowest scores were related to holding national festivals(1.67±0.92), encouraging prominent activities(1.67±0.82), the sense of belonging and membership of the national MOOC (1.77±0.95), the existence of motivational mechanisms for teachers (1.82±1.01) and educational experts (1.82±1.13) (P<0.001). In addition, attention to fair power distribution(1.94±1.02) and appropriate profitability for both contracting parties(1.89±1.06) had the lowest average scores. Investigating the desired status, support services of virtual development centers(4.66±0.66), faculty development (4.65±0.74), motivational mechanisms (4.55±0.79), and compilation of educational indicators and guidelines (4.54±0.79) had the highest averages.
Conclusion:
Based on results, The development of MOOCs encompasses multiple dimensions. it seems that determining |motivational mechanisms, the interactive relationship between e-learning policy-makers and universities of medical sciences, fair distribution of power and resources, and the creation of common goals and roadmap to promote integration and synergy in effective and efficient activities is necessary
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
MOOC, Participation, Faculty Member, E-Learning,Medical university
نویسندگان مقاله
آزیتا برزه کار | A Barzekar
MSc Student of E-Learning in Medical Sciences, Virtual School, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
زهرا کریمیان | Z Karimian
Department of E-Learning in Medical Sciences, Virtual School, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
مانوش مهرابی | M Mehrabi
Department of E-Learning in Medical Sciences, Virtual School, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1008-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات