این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اللغه العربیه و آدابها، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۱

عنوان فارسی فاعلیه الإطار المقترح المتضمّن لإستراتیجیات التعلّم التعاونی، وفجوه المعلومات وهرم الأفضلیه فی تنمیه مهارات الاستیعاب القرائی
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الاستیعاب القرائی، التعلّم التعاونی، فجوه المعلومات، هرم الأفضلیه،

عنوان انگلیسی The effectiveness of the proposed framework that includes cooperative learning strategies, the information gap, and the preference pyramid in developing reading comprehension skills
چکیده انگلیسی مقاله Reading comprehension skill is one of the most important skills in the field of reading, which directly affects the learning of all language arts, according to what many researchers in the field of language education have said. The contemplator of the current reality in Iranian schools will find that teachers neglect to teach and teach this skill according to systematic scientific foundations since the skill of comprehension plays a crucial role in university entrance exams for Arabic subjects; It is necessary to adopt modern methods and strategies that positively affect the emotional and cognitive levels of learners, develop their performance and develop their competence in the course; Out of this necessity, this study aims to assess the knowledge of the effectiveness of the proposed framework represented in cooperative learning strategies, the information gap, and preference pyramid in developing reading comprehension skills among female Arabic language learners in the city of Saadat Shahr. The research followed the quasi-experimental approach. The study sample was limited to 40 female students in Al-Zahraa School, who were randomly divided into the experimental and control groups. The results of the study showed that there were statistically significant differences at the significance level (0.05) in favor of the experimental group in the post-measurement of the skills of literal comprehension, deductive understanding, critical understanding, and creative understanding, which indicates the effectiveness of the employed strategies and their remarkable positive impact on the development of reading comprehension skills in the study sample.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الاستيعاب القرائي, التعلّم التعاوني, فجوة المعلومات, هرم الأفضلية

نویسندگان مقاله امین نظری تریزی |
قسم اللغة العربية وآدابها، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة شيراز، شيراز، إيران

يوسف نظری |
قسم اللغة العربية وآدابها، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة شيراز، شيراز، إيران


نشانی اینترنتی https://jal-lq.ut.ac.ir/article_92055_04bd7f6c7e1874eb8e99a9d003d3ec31.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات