این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دانشنامه حقوق اقتصادی
، جلد ۳۰، شماره ۲۴، صفحات ۶۳-۷۸
عنوان فارسی
رویکرد نظامهای حقوقی در مواجهه با پیام تجاری ناخواسته (اسپم)
چکیده فارسی مقاله
پیامهای تجاری ناخواسته (اسپم) بهصورت الکترونیکی و انبوه، بدون رضایت گیرنده، از طریق ابزاری چون رایانامه یا پیامک ارسال می-شود. اسپم در کنار مزایایی که برای تبلیغکنندگان دارد، میتواند موجب نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت و تلفن همراه شود و زیان اقتصادی و نارضایتی گسترده مصرفکنندگان و حتی تجار را در پی داشته باشند. امری که در کنار احتمال اخلال در عملکرد سامانههایی از قبیل رایانامه و پیام کوتاه، ممکن است به بیاعتمادی نسبت به تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال منجر شود.
نتایج این مقاله توصیفی-تحلیلی نشان میدهد برخی کشورها ارسال اسپم را حتی بدون رضایت مخاطب مجاز و مخالفت بعدی وی را مانع ارسال میدانند که شیوه کنارهگیری نامیده میشود.کشورهای دیگر، اعلام رضایت قبلی مخاطب را ضروری میدانند که به شیوه مشارکتی معروف است. دو شیوه یادشده، از طریق سه رویکرد تقنینی همراه با تساهل، معتدل و سختگیرانه اعمال میشود که با توجه به نحوه برخورد با ارسالکنندگان اسپم و ضمانتاجراها، تقسیمبندی و نامگذاری شدهاند. موضع حقوق ایران راجع به ممنوعیت یا مجازبودن ارسال اسپم چندان واضح نیست. در این مقاله، تصویب قانون یا برخی مواد قانونی صریح و شفاف راجع به اسپم، با اتخاذ شیوه مشارکتی و پیشبینی ضمانت اجراهای کارآمد در ایران پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسپم، تبلیغات تجاری، پیام تجاری ناخواسته، رویکرد مشارکتی، رویکرد کنارهگیری،
عنوان انگلیسی
The approach of legal systems toward Unsolicited Commercial Message (SPAM)
چکیده انگلیسی مقاله
Unsolicited commercial messages (spam) are sent electronically and in bulk, without the consent of the recipient, through tools such as e-mail or SMS. Apart from the advantages for advertisers, spam can violate the privacy of internet and mobile phone users and cause economic losses and widespread dissatisfaction of consumers and even merchants. This, along with the possibility of disrupting the functioning of systems such as e-mail and SMS, may lead to mistrust of e-commerce and digital economy.
The results of this descriptive-analytical article show that some countries allow the sending of spam even without the consent of the recipient, and their subsequent opposition is considered an obstacle to sending, which is called the opt-out method. Other countries require the prior consent of the recipient that it is known as the opt-in method. The two mentioned methods are applied through three legislative approaches namely with tolerance, intermediate and hard, which are divided and named according to the way of dealing with spam senders and remedies and sanctions. The position of Iranian law regarding the prohibition or permission of sending spam is not very clear. In this article, passing a law or some explicit and transparent legal articles regarding spam, by adopting an opt-in method and predicting efficient remedies and sanctions in Iran, is proposed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اسپم, تبلیغات تجاری, پیام تجاری ناخواسته, رویکرد مشارکتی, رویکرد کنارهگیری
نویسندگان مقاله
مصطفی بختیاروند |
دانشیار گروه حقوق خصوصی و حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم، قم، ایران.
سیدمحمدهادی قبولی درافشان |
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://lawecon.um.ac.ir/article_45016_8c4fd65f95307aad39608db85dd878e6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات