این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مدیریت بحران
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۹۱-۲۰۵
عنوان فارسی
ارزیابی تابآوری زیرساختهای حملونقل در کلانشهر تهران مطالعه موردی: محلات نواحی دو (منطقه ۹)، چهار (منطقه ۶) و پنج (منطقه ۱)
چکیده فارسی مقاله
روند توسعه شهری در طی دهههای اخیر بسیار شدت یافته و انطباق محیط ساختهشده و زیرساختهای حیاتی برای افزایش تابآوری آنها موردنیاز است. یکی از مهمترین این عناصر، زیرساختهای حملونقل هستند که پرداختن به تابآوری این زیرساختها بهعنوان رویکردی راهبردی از اهمیت خاصی برخوردار است. ازاینرو، در این پژوهش به تبیین تابآوری زیرساختهای حملونقل محلات نواحی دو (منطقه 9)، چهار (منطقه 6) و پنج (منطقه 1) کلانشهر تهران پرداخته شد. به این منظور 6 شاخص تراکم جمعیتی، بافت محلات، الگو طراحی محلات، قرارگیری بر گسل، محصوریت، عرض معبر با استفاده از روش تحلیل شبکهای (ANP) به جهت ارزیابی تابآوری زیرساختهای حملونقل محلات، وزن دهی و طبقهبندی شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که تابآوری زیرساختهای حملونقل محله کاشانک بیشترین امتیاز (89/4) و محله مهرآباد جنوبی کمترین امتیاز (92/2) را درمجموع بررسی شاخصها کسب کردند که این موضوع نشانگر مطلوبیت بهتر و تابآورتر بودن زیرساختهای حملونقل محله کاشانک نسبت به بقیه محلات و در مقابل لزوم توجه بیشتر بر زیرساختهای حملونقل محله مهرآباد جنوبی و توانمندسازی آنها است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حملونقل شهری، تابآوری، زیرساختهای شهری، کلانشهر تهران،
عنوان انگلیسی
Evaluating the Resilience of Transportation Infrastructures in Tehran Metropolis. Case Study: Localities of Two (Region 9), Four (Region 6) and Five (Region 1) Districts
چکیده انگلیسی مقاله
The process of urban development has intensified in recent decades, and adaptation of the built environment and critical infrastructures are needed to increase their resilience. Some of the most important of these elements are transportation infrastructures, which is particularly important to address the resilience of these infrastructures as a strategic approach. Therefore, in this research, the resilience of the transportation infrastructures of two (region 9), four (6) and five (region 1) neighborhoods of Tehran metropolis were explained. For this purpose, 6 indicators of population density, texture of localities, design pattern of localities, Placement on the fault, enclosure, width of passage using network analysis method (ANP) in order to evaluate the resilience of transportation infrastructure the locations were weighted and classified. The results of this research showed that the resilience of transportation infrastructure in Kashank neighborhood got the highest score (4.89) and South Mehrabad neighborhood got the lowest score (2.92) in the total of indicators, which indicates better desirability and resilience. The transportation infrastructure of Kashank neighborhood is better compared to other neighborhoods, and in contrast, it is necessary to pay more attention to the transportation infrastructure of South Mehrabad neighborhood and empower them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حملونقل شهری, تابآوری, زیرساختهای شهری, کلانشهر تهران
نویسندگان مقاله
اسفندیار زبردست |
استاد، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سهیل قشلاق پور |
کارشناس ارشد برنامهریزی شهری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.joem.ir/article_711836_fbad27a9041df36342ab227952c0b4b1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات