این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۴، شماره ۷۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی تأثیر رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران بر احساس امنیت شهروندان (مطالعه موردی: منطقه ۱۲ تهران)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: احساس امنیت یکی از ابعاد اساسی مفهوم امنیت بوده و رفتار ترافیکی نامطلوب موتورسیکلت‌سواران به اشکال گوناگون می‌تواند درکاهش احساس امنیت شهروندان موثر باشد. هدف این تحقیق بررسی میزان تأثیر رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران بر احساس امنیت شهروندان است.

روش تحقیق: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای18سال، ساکن درمنطقه12 شهرداری تهران بود و شیوه نمونه‌گیری در این پژوهش روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای متناسب با حجم جامعه آماری و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد که روایی آن از طریق اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 0.789محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS و رگرسیون با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری SPSS25 استفاده گردید.

یافته‌ها و نتیجه گیری: یافته‌های تحقیق نشان داد که بین رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران و احساس امنیت رابطه معنی‌داری وجود دارد به‌طوری که 9/84 درصد از تغییرات متغیر احساس امنیت از طریق رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران قابل تبیین است و یافته‌های رگرسیون چندگانه نشان داد بیشترین ضریب تبیین، متغیرتخلفات عمدی موتورسیکلت‌سواران(0.814) و کمترین تبیین را متغیر سن شهروندان(0.019) داشته است.

 آمارهای توصیفی و استنباطی مبین رابطه معنی‌دار بین رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران و احساس امنیت شهروندان بود. همچنین رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران و عواملِ زمینه‌ای( شامل:جنسیت و سن) بر احساس امنیت شهروندان تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتورسیکلت‌سواران، رفتار ترافیکی، احساس امنیت، تخلفات عمدی و سهوی رانندگی،

عنوان انگلیسی The effect of traffic behavior of motorcycle riders on citizens' sense of security
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The sense of security is one basic aspects of the concept of security, the adverse traffic behavior of motorcycle riders can be effective in reducing the sense of security of citizens in various ways. The purpose of this research is to investigate the effect of traffic behavior of motorcycle riders on citizens' sense of security.

Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method, living in the 12th district of Tehran municipality, and the sampling method in this research was a multi-stage cluster sampling method appropriate to the size of the statistical population and the data collection tool, a researcher-made and standard questionnaire whose validity was Through face validity and its reliability was calculated using Cronbach's alpha equal to 0.789. For data analysis, path analysis method was used using SmartPLS software and regression using SPSS25 statistical software.

Findings: The findings of the research showed that there is a significant relationship between the traffic behavior of motorcyclists and the sense of security, so that84.9% of the changes in the variable of sense of security can be explained through the traffic behavior of motorcyclists. The results of multiple regression showed that the highest explanatory coefficient was the variable of intentional violations by motorcycle riders (0.814) and the least explanatory was the variable of citizens' age (0.019).

Results: Descriptive and inferential statistics showed a significant relationship between the traffic behavior of motorcycle riders and the sense of security of citizens.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتورسیکلت‌سواران, رفتار ترافیکی, احساس امنیت, تخلفات عمدی و سهوی رانندگی

نویسندگان مقاله اسماعیل احسانپور |
دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین ، دانشکده فرماندهی و ستاد. تهران. ایران. نویسنده مسئول.

فریبا شایگان |
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایران.

مجید حق شناس |
دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین، دانشکده فرماندهی و ستاد. تهران. ایران.


نشانی اینترنتی http://sss.jrl.police.ir/article_100036_67056c9daf6e95a2cb86f7667e62eb90.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات