این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۴، شماره ۱، صفحات ۸۴-۹۶
عنوان فارسی
شناسایی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف
:
سواد سلامت بهعنوان یک مسئله جهانی در قرن 21 از اهمیت روزافزون برخوردار است. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر میزان دانش و آگاهی بیماران از بیماری خود، سواد
سلامت است.
هدف اصلی این مقاله
شناسایی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بود.
روش بررسی
:
در مطالعه کیفی حاضر با 18 نفر از خبرگان آموزش بهداشت، آموزش پزشکی، پرستاری و اعضای هیأت علمی با حداقل تحصیلات دکتری در مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند مصاحبه انجام شد. روش گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که به روش تحلیل محتوی کیفی قراردادی تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار داده ها با استفاده از معیارهای
لینکلن و گوبا تایید شد
.
یافته
ها:
با تحلیل دیدگاه مشارکت کنندگان عوامل مؤثر بر آموزش سواد سلامت در شش بعد شامل «سواد
پایه،
سواد
تخصصی، سواد اجتماعی، سواد فرهنگی، سواد رسانه ای و مدیریت دیابت" با 17 مؤلفه و 87 شاخص شناسایی شد.
نتیجه
گیری
:
شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مؤثر بر آموزش سواد سلامت می تواند زیر بنایی برای طراحی الگو برای آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، سواد سلامت ، بیماران مبتلا به دیابت
عنوان انگلیسی
Identifying the effective dimensions and components on health literacy education for patients with diabetes in the hospitals of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background
: Health literacy as a global issue in the 21st century is of increasing importance. One of the influencing variables on the level of knowledge and awareness of patients about their disease is health literacy. The main purpose of this article was to identify the dimensions and components that are effective on the health literacy education of patients with diabetes in the hospitals of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences.
Materials and methods
: In this qualitative study, interviews were conducted with 18 experts in health education, medical education, nursing, and faculty members with at least a doctorate in educational management and higher education management. The method of data collection was semi-structured interviews, which were analyzed using conventional qualitative content analysis. Data validity was confirmed using Lincoln and Goba criteria.
Results
: Effective factors on health literacy education were identified in six dimensions including "basic literacy, specialized literacy, social literacy, cultural literacy, media literacy and diabetes management" with 17 components and 87 indicators.
Conclusion
: Identifying dimensions, components and indicators that are effective on health literacy education can be a foundation for designing a model for health literacy education for patients with diabetes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Health Literacy, Diabetic Patients
نویسندگان مقاله
طاهرهبانو برزویی | Tahereh Bano Borzuoi
PhD Student in Educational Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University. Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فرشته کردستانی | Fereshteh Kordestani
Department of Educational Management and Higher Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University. Tehran, Iran
استادیار، گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
طاهره اشک تراب | Tahereh Ashketorab
Department of Nursing Management, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استاد، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علــوم پزشــکی تهــران، دانشــگاه آزاد اســلامی، تهران، ایران
یلدا دلگشایی | Yalda Delgoshaei
Department of Educational Management and Higher Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University. Tehran, Iran
استادیار، گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
بهارک شیرزاد کبریا | Baharak Shirzad Kebria
Department of Educational Management and Higher Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University. Tehran, Iran
استادیار، گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1718-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات