این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۲، شماره ۱۲، صفحات ۱۲۷۹-۱۲۹۶
عنوان فارسی
اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر امیدواری و کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان آهستهگام: یک مطالعه نیمهتجربی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
اختلال آهسته گامی سبب کاهش میزان امید دانشآموزان به زندگی و کیفیت زندگی تحصیلی میشود. یکی از مداخلاتی که سبب بهبود بهداشت روانی در افراد از
جمله دانشآموزان میشود، رواندرمانی مثبتنگر است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر امیدواری و کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان آهستهگام انجام شد.
مواد و روش ها:
پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان
آهستهگام شهرستان زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 69 نفر تشکیل داد.
تعداد اعضای نمونه در این پژوهش 40 نفر از دانشآموزانی که حاضر به همکاری بودند و ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند، تشکیل دادند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) منتسب شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه مداخله درمانی مثبتاندیشی را دریافت نمودند و گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه
Williams
و
Batten
(1981) و مقیاس امید
Miller
(1988) بودند. از آنالیز کوواریانس چندمتغیره
جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها:
یافتهها حاکی از این است که رواندرمانی مثبتنگر بر امیدواری (55/92=
F
) و تمامی شاخصههای کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان آهستهگام مؤثر بود (001/0>
P
).
بهعبارتی دیگر، رواندرمانی مثبتنگر سبب افزایش امیدواری و کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان آهستهگام شد.
نتیجهگیری:
نتایج پژوهش حاضر نشان داد رواندرمانی مثبتنگر بر امیدواری و کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان آهستهگام مؤثر است. بنابراین، استفاده از این روش درمانی در رشد امید و کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان آهستهگام پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی:
رواندرمانی مثبتنگر، امیدواری، کیفیت زندگی تحصیلی، دانشآموزان آهستهگام
کلیدواژههای فارسی مقاله
رواندرمانی مثبتنگر، امیدواری، کیفیت زندگی تحصیلی، دانشآموزان آهستهگام
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Positive Psychotherapy on Hope and Quality of Academic Life of Slow-Paced Students: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Slow-paced disorder causes a decrease in students’ hope for life and the quality of academic life. Positive psychotherapy is one of the interventions that improves mental health in people, including students. Therefore, the present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of positive psychotherapy on the hope and quality of academic life of slow-paced students.
Materials and Methods:
The research method was quasi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this research was all the slow-paced students of Zahedan City in the academic year 2022-2023 (69 people). The sample members consisted of 40 students who were willing to cooperate and met the inclusion criteria, who were selected by convenience sampling method and randomly assigned into experimental (n=20) and control (n=20) groups. The experimental group received positive psychotherapy intervention for 10 sessions and the control group did not receive any intervention. The research tools were
Williams and Batten’
s Quality of School Life Questionnaire (1981) and Miller’s Hope Scale (1988). Multivariate analysis of covariance was used for data analysis.
Results:
The findings indicated that positive psychotherapy is effective on hope (F=92.55) and on all scales of the quality of academic life of slow-paced students (p<0.001). In other words, positive psychotherapy slowly increased the hope and quality of academic life of the students.
Conclusion:
The results showed that positive psychotherapy is effective on the hope and quality of academic life of slow-paced students. Therefore, the use of this treatment method is recommended in the growth of hope and quality of academic life of slow-paced students.
Key words:
Positive psychotherapy, Hope, Quality of academic life, Slow-paced students
Funding:
This study did not have any funds.
Conflict of interest:
None declared.
Ethical approval:
The Ethics Committee of Birjand University of Medical Sciences approved the study (IR.BUMS.REC.1400.420).
How to cite this article:
Haratirad Amin, Miri Minoo. The Effectiveness of Positive Psychotherapy on Hope and Quality of Academic Life of Slow-Paced Students: A Quasi-Experimental Study
.
J Rafsanjan
Univ Med Sci
2024; 22 (12): 1279-96. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Positive psychotherapy, Hope, Quality of academic life, Slow-paced students
نویسندگان مقاله
امین هراتی راد | Amin HaratiRad
دانشگاه ازاد
مینو میری | Minoo Miri
دانشگاه فرهنگیان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6570-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات