این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۵۶۶-۵۹۴
عنوان فارسی
استفاده از قرارداد اشتراک درآمد در هماهنگی زنجیره تأمین دوسطحی با حضور راهبردهای مدیریت موجودی توسط فروشنده و سرمایهگذاری تبلیغات
چکیده فارسی مقاله
هدف: پیادهسازی راهبرد «مدیریت موجودی توسط فروشنده» و به اشتراکگذاری اطلاعات موجودی میان خردهفروش و تأمینکننده، در کاهش هزینههای نگهداری، هزینه ناشی از کمبود موجودی، هزینههای حملونقل و هزینه موجودی مازاد و همچنین، افزایش هماهنگی در تصمیمگیریهای اعضای زنجیره تأمین نقش مهمی دارد. در این پژوهش به بررسی نحوه هماهنگی زنجیره تأمین با ترکیبی از راهبرد مدیریت موجودی توسط فروشنده و قرارداد اشتراک درآمد پرداخته خواهد شد. در ضمن، در مدل توسعه داده شده، تابع تقاضا بهصورت ضربی و وابسته به عوامل تأثیرگذار، روی تابع سود همچون قیمت خردهفروشی، سرمایهگذاری تبلیغات خردهفروش و تولیدکننده در نظر گرفته شده است. روش: در این مقاله، به مطالعه هماهنگی در یک زنجیره تأمین دوسطحی، شامل تولیدکننده و چند خردهفروش، تحت قرارداد تسهیم درآمد پرداخته شده است که در آن، راهبرد قیمتگذاری و سرمایهگذاری تبلیغات هریک از اعضای زنجیره تأمین با وجود مدیریت موجودی توسط فروشنده، در یک زنجیره تأمین متمرکز پیادهسازی میشود. در ادامه، در حالت نامتمرکز از بازی استکلبرگ با رهبری تولیدکننده استفاده شده است تا متغیرهای بهینه تولیدکننده و خردهفروشها بهدست آید. سرانجام برای ایجاد هماهنگی و دستیابی به حداکثر سود زنجیره تأمین، قرارداد اشتراک درآمد پیشنهاد شده است تا خردهفروش با بهاشتراکگذاشتن نسبتی از درآمد، بخشی از هزینههای تحمیل شده به تولیدکننده را جبران کند. یافتهها: برای نمایش تأثیر پیادهسازی قرارداد تسهیم درآمد در سود اعضای زنجیره، مثال عددی ارائه شده است. هزینهها و توابع سود، برحسب ریال محاسبه میشود و این سیستم بهمدت یک سال برنامهریزی شده است. در این مثال مشخص میشود که این قرارداد بهشکل موفقیتآمیزی عمل کرده است و سود زنجیره تأمین در حالت هماهنگ با سود تحت حالت متمرکز برابر است. تحلیل حساسیت مدل نشان میدهد که سود هر یک از اعضای زنجیره در حالت هماهنگ، بیشتر از سود آنها در حالت نامتمرکز است. از طرفی، سرمایهگذاری در تبلیغات، سود تولیدکننده و خردهفروشها را به میزان چشمگیری افزایش میدهد؛ از این رو بهعنوان توصیههای مدیریتی، پیشنهاد میشود که هر دو سطح زنجیره، توجه ویژهای به سرمایهگذاری در تبلیغات داشته باشند. نتیجهگیری: این پژوهش با ایدهگرفتن از شرایط واقعی که در آن یک تولیدکننده در یک بازار با چندین خردهفروش در تعامل است، توسعه پیدا کرده است. نتایج این پژوهش میتواند در کلیه صنایع خردهفروشی، همچون بازارهای میوه و ترهبار، فروشگاههای عرضه مواد پروتئینی، عرضهکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، داروخانهها و زنجیرههای تأمین دارویی و صنایعی همچون صنعت خودروسازی و پتروشیمی بهکار گرفته شود. نتایج این پژوهش، بهروشنی نشان داد که راهبرد مدیریت موجودی توسط فروشنده، تعامل بین تولیدکننده و خردهفروشها را افزایش میدهد و به تولیدکنندهها برای دسترسی به اطلاعات مشتریها کمک میکند تا در اسرع وقت محصولات را شارژ و از تولید مازاد جلوگیری کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبرد قیمتگذاری، قرارداد اشتراک درآمد، مدیریت موجودی توسط فروشنده، نظریه بازیها، هماهنگی زنجیره تأمین،
عنوان انگلیسی
The use of Revenue-sharing Contracts in Two-level Supply Chain Coordination with the Presence of Vendor-managed Inventory and Advertising Investment
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
Implementing the "Vendor-Managed Inventory" strategy and sharing inventory information among retailers and manufacturers play crucial roles in reducing holding costs, shortage costs, transportation costs, and excess inventory costs. This leads to enhanced coordination in the decision-making processes of supply chain members. Therefore, this research delves into the investigation of the supply chain coordination mechanism by combining the vendor-managed inventory strategy and revenue-sharing contracts. Additionally, in the developed model, the demand function incorporates a multiplicative factor of elements influencing the profit function, such as retail price, retailer, and manufacturer advertising investments.
Methods
In this article, we study the coordination in a two-level supply chain including one manufacturer and multiple retailers under a revenue-sharing contract, where the pricing and advertising investment strategy of each member of the supply chain is implemented despite vendor-managed inventory in a centralized supply chain. Subsequently, in the decentralized state, we employ the Stackelberg game with manufacturer leadership to determine the optimal variables for both manufacturers and retailers. Finally, to reach coordination and achieve the maximum benefit of the supply chain, we proposed a revenue-sharing contract so that the retailer compensates a part of the costs incurred by the manufacturer by sharing a proportion of the revenue.
Results
A numerical example is presented to show the implementation impact of the revenue-sharing contract on the profit of the chain members. Costs and profit functions are calculated in the Iranian Rial and this system is planned for one year. In this example, it is clear that this contract has been worked successfully and the profit of the supply chain in the coordinated state is equal to the profit under the centralized state. The sensitivity analysis of the model showed that the profit of each member of the chain in a coordinated state is more than their profit in a decentralized state. In addition, advertising investment increases the profits of manufacturers and retailers significantly. As a managerial insight, it is recommended that both levels of the chain place special emphasis on investing in advertising activities.
Conclusion
This research was conceived based on a real-world scenario, where a single manufacturer engages with multiple retailers within a market. The findings of this study have broad applicability across various retail industries, including but not limited to fruit and vegetable markets, grocery stores, protein supply chain outlets, health and beauty product suppliers, drugstores, pharmaceutical supply chains, as well as industries such as automotive and petrochemical. The results of this research proved that the vendor-managed inventory strategy increases the interaction between manufacturers and retailers and helps manufacturers access the retailer information to charge products as soon as possible and also avoid excess production.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
راهبرد قیمتگذاری, قرارداد اشتراک درآمد, مدیریت موجودی توسط فروشنده, نظریه بازیها, هماهنگی زنجیره تأمین
نویسندگان مقاله
بهاره اصولی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علموصنعت، تهران، ایران.
محمدرضا غلامیان |
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علموصنعت، تهران، ایران.
مریم نوروزی |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علموصنعت، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_96332_403cd44909ad4fe8b3c865451ee9f579.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات