این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۶۱۷-۶۲۶
عنوان فارسی
میزان همدلی و عوامل مرتبط با آن در دستیاران تخصصی رشته های مختلف پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
با توجه به اهمیت همدلی در فرآیند مراقبت از بیماران، این مطالعه با هدف بررسی همدلی دستیاران رشتههای پزشکی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.
روش بررسی
:
این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1401 در دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. کلیه دستیاران پزشکی به تعداد 473 نفر به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. شرکتکنندگان مقیاس همدلی پزشک جفرسون (
Jefferson Scale of Physician Empathy
) را تکمیل کردند. این مقیاس دارای 20 آیتم با مقیاس لیکرت 7 درجهای است. دادهها با آزمونهای آماری
t
مستقل، آنوا، و ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار
SPSS-18
تحلیل شد.
نتایج
:
290 دستیار پرسشنامهها را تکمیل کردند (درصد پاسخدهی 3/61%). میانگین نمره همدلی در دستیاران 75/12
±
81/102( از مجموع 140نمره) به دست آمد. بین نمرات همدلی به تفکیک جنس، تأهل و سال ورود رابطه معنیدار آماری وجود نداشت (05/0
˃
P
). ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان همدلی با سن رابطه معنیداری وجود دارد (223/0=
r
، 001/0=
p
). همچنین بین نمرات همدلی دستیاران رشتههای مختلف تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0=
p
، 249/5=
F
)، و دستیاران رشته روانپزشکی با میانگین نمره همدلی 1/6
±
31/118 بیشترین و دستیاران چشم پزشکی با میانگین نمره 2/14
±
85/92 کمترین نمره همدلی را گزارش کردهاند.
نتیجهگیری:
نتایج این پژوهش نشان داد که نمره همدلی در دستیاران در محدوده متوسط است و با توجه به تفاوت معنیدار همدلی دستیاران رشتههای مختلف، میتوان گفت همدلی تحت تأثیر فضای آموزش بالینی تغییر میکند و یک مهارت قابل آموزش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همدلی، دستیاران پزشکی، رشته تخصص پزشکی
عنوان انگلیسی
Empathy Level and its Related Factors in the Different Specialties of Medical Residents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Given the importance of empathy in the process of caring for patients, this study investigated the level of empathy and its associated factors among medical residents at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS).
Method:
This cross-sectional study was conducted at AJUMS in 2022. All 473 medical residents who were studying at AJUMS were included in the study using census method. Participants completed the Jefferson Scale of Physician Empathy. This scale has 20 items that are scored based on a 7-point Likert scale. Data were analyzed using independent t-test, ANOVA, and Pearson's correlation coefficient.
Results:
The number of medical residents who completed the questionnaires was 290 (response rate 61.3%). These medical residents' mean score of empathy was 102.81±12.75 (out of a total of 140 points). Empathy scores had no statistically significant relationship with sex, marital status, and entry year (p˃ 0.05). Pearson's correlation coefficient showed that there is a significant relationship between the level of empathy and age (r=0.223, p=0.001). Also, there was a significant difference between the empathy scores of medical residents of different specialties (p=0.0001, F=5.249), with the psychiatry residents having the highest mean empathy score (118.31±6.1) and the ophthalmology residents having the lowest (92.85±14.2).
Conclusion:
The findings showed that the empathy score of the residents is at a moderate level, and given the significant difference between the empathy scores of residents of different specialties, it can be argued that empathy changes under the influence of the clinical education environment and is a teachable skill.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Empathy, Medical residents, Medical specialty
نویسندگان مقاله
مهرنوش ذاکر کیش | Mehrnoosh Zakerkish
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
علی حافظی | Ali Hafezi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
عبدالحسین شکورنیا | Abdolhussein Shakurnia
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
محمود منیعاتی | Mahmood Maniati
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-181-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات