این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۶۴۰-۶۵۴

عنوان فارسی بررسی شاخص‌های ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی: مرور روایتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به استفاده گسترده از آموزش الکترونیک در دانشگاه‌های جهان و ایران، نیاز به ارزیابی کیفیت آن با استفاده از شاخص‌ها و رویکردها وجود دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی شاخص‌های ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی انجام‌گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر طبق دستورالعمل PRISMA انجام‌گردید. برای این منظور پایگاه‌های اطلاعاتی Web of Science،PubMed ، Scopus، مگیران، ایرانداک و SID در بازه‌زمانی 2018 تا 2022، مورد جستجو قرارگرفتند. استراتژی جستجو شامل مفاهیم "آموزش الکترونیکی"، "شاخص" و "دانشجویان علوم پزشکی"بود. معیار ورود به این مطالعه، مقالات اصیل، فارسی و انگلیسی زبان بودند. پس از انتخاب مطالعات، گردآوری داده‏ها بر اساس فرم استخراج داده‏ها انجام‌گردید.
نتایج: 77 مقاله به مرور حاضر وارد شدند. از بررسی مطالعات، 37 شاخص در 6 دسته عوامل مربوط به دانشجو (5 شاخص)، عوامل مربوط به استاد (11 شاخص)، عوامل مربوط به محتوای آموزشی (5 شاخص)، عوامل مربوط به امکانات مورد نیاز (7 شاخص)، عوامل مربوط به مدیریت (5 شاخص) و عوامل مربوط به قوانین و مقررات (4 شاخص) به‌دست‌آمدند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌داد که 6 عامل در ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی دخیل هستند. لذا به مدیران نظام‌های آموزشی توصیه می‌شود با شناسایی نقاط ضعف سامانه نرم‌افزاری یادگیری الکترونیکی و زمینه‌سازی رفع آن‌ها، از ارائه آموزش‌های باکیفیت بالا اطمینان حاصل‌کنند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش از راه دور، آموزش آنلاین، ارزیابی، شاخص

عنوان انگلیسی E-learning Quality Assessment Indicators: A Narrative Review
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Due to the widespread use of this educational method in the universities of the world and Iran, there is a need to evaluate its quality using indicators and approaches. Therefore, the present study was conducted to evaluate the quality evaluation indicators of electronic education.
Method: The present study was conducted according to the guidelines of PRISMA. For this purpose, Web of Science, PubMed, Scopus, Mogiran, Irandak and SID databases were searched in the period from 2018 to 2022. The search strategy included the concepts of "e-learning", "index" and "medical science students". The criteria for entering this study were original articles in Persian and English. After selecting the studies, data collection was done based on the data extraction form.
Results: A total of 77 articles were included in this review. From the review of studies, 37 indicators in 6 categories of factors related to students (5 indicators), factors related to professors (11 indicators), factors related to educational content (5 indicators), factors related to required facilities (7 indicators), factors related to Management (5 indicators) and factors related to laws and regulations (4 indicators) were obtained.
Conclusion: The results showed that six factors are involved in evaluating the quality of e-learning. Therefore, it is recommended that the managers of the educational systems to ensure the provision of high-quality training by identifying the weaknesses of the electronic learning software system and laying the foundation for their elimination.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Distance education, Online education, Evaluation, Indicator

نویسندگان مقاله فاطمه صادقی | Fatemeh Sadeghi
School of Paramedical Sciences, Department of Health Information Technology, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پیراپزشکی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

سمیه فضایلی | Somayeh fazaeli
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد

خلیل کیمیافر | Khalil kimiafar
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد

فاطمه عامری | Fatemeh Ameri
School of Paramedical Sciences, Department of Health Information Technology, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پیراپزشکی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مرضیه معراجی | Marziyhe Meraji
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1430-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات