این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۶۷۷-۶۸۸

عنوان فارسی تبیین تجارب دانشجویان علوم پزشکی از چالش‌های آموزش بالینی در دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹: یک تحلیل محتوای کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شرایط همهگیری بیماری کووید - 19 نقش غیرقابل انکاری در آموزش دانشجویان خصوصاً دانشجویان حیطه سلامت از جمله پرستاران داشته است و می‌تواند بطور بالقوه کفایت بالینی این دانشجویان را در آینده به عنوان نیروی کاری تحت تأثیر قرار دهد. لذا مطالعه حاضر با هدف تببین تجارب دانشجویان علوم پزشکی از چالش‌هایی که در این دوران در آموزش بالینیشان تجربه کردهاند انجام شد.
روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوای قراردادی در سال 1402 در دانشکده علوم پزشکی ساوه انجام شد. 17 دانشجو به روش هدفمند انتخاب و داده ها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختارمند عمیق انفرادی جمع‌آوری و با استفاده از رویکرد گرانهیم و لاندمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: مصاحبه با مشارکت کنندگان در طی یک دوره 3 ماهه با ۱۷ دانشجو به صورت انفرادی انجام شد. میانگین طول مدت مصاحبه ۳۰ دقیقه بود. یافته¬ها شامل یک طبقه (یادگیری از دست رفته) و پنج زیر طبقه (ترس مانع از یادگیری، محدودیت سیستم آموزشی، آشفتگی در تعاملات و ارتباطات، یادگیری بالینی محدود شده، دلسردی نسبت به شرایط آموزشی) بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه آموزش در محیط بیمارستآن‌ها بدون مواجهه با بیماریهای واگیردار غیرممکن است بایستی با تدوین قوانین و دستورالعملهایی از آسیب به یادگیری دانشجویان رشتههای مختلف پیشگیری کرد. همچنین استفاده از روشهای آموزشی همانند فیلم و انیمیشن و همچنین سایر روشهای آموزش مجازی می‌تواند تا حدودی در کنار مطالب نظری به ارتقای سطح یادگیری دانشجویان در مواردی که امکان حضور آن‌ها در بالین بیماران وجود ندارد کمک کند.
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، آموزش بالینی، یادگیری، کووید 19، تحلیل محتوی

عنوان انگلیسی Explaining Medical Students' Experiences of the Challenges of Clinical Education during the COVID-19 Pandemic: a Qualitative Content Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The conditions of the COVID-19 disease epidemic have had an undeniable role in the education of students, especially health students, including nurses, and it can potentially affect the clinical competence of these students as a workforce in the future. Therefore, the current study will be conducted to explain the medical students' experiences of the challenges they have experienced in their clinical education during this period.
Method: The present qualitative study was conducted using the contractual content analysis method in 2023 in Saveh Medical Sciences Faculty. 17 students were selected purposefully and, the data were collected using in-depth semi-structured interviews and analyzed using Granheim and Lundman's approach.
Results: Interviews with participants were conducted individually with 17 students during 3 months. The average duration of the interview was 30 minutes. The findings included one category (lost learning) and five subcategories (fear preventing learning, limitations of the educational system, confusion in interactions and communication, limited clinical learning, and discouragement towards educational conditions).
Conclusion: Considering that it is impossible to teach in the hospital environment without encountering infectious diseases, it is necessary to prevent harm to the learning of students of various fields by formulating rules and guidelines. Also, the use of educational methods such as movies and animations, as well as other methods of virtual education, can help to improve the level of students' learning in cases where they can't be present at the patient's bedside.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students, Clinical education, Learning, COVID-19, Content analysis

نویسندگان مقاله مصطفی روشن زاده | Mostafa Roshanzadeh
Shahrekord University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

سمیه محمدی | Somayeh Mohammadi
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مریم ربیعی فرادنبه | Maryam Rabie Faradonbeh
Shahrekord University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

علی تاج | Ali Taj
Sabzevar University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

محمد حسین خلیل زاده نقنه | Mohammad Hossein Khalilzadeh Naghneh
Saveh University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی ساوه


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-879-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات