این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۶، شماره ۱۷۸، صفحات ۴۵-۶۰
عنوان فارسی
مقایسه اثر بخشی بسته توا نبخشی شناختی پارس و پریسا بر انعطا فپذیری شناختی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی بسته توان بخشی شناختی پارس و پریسا بر انعطاف پذیری
شناختی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه پژوهش
حاضر دانش آموزان 9 تا 12 ساله پسر سوم تا پنجم ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در سال تحصیلی 1400 - 1399
منطقه شبستر بود. تعداد 33 دانش آموز پسر 9 تا 12 ساله سوم تا پنجم ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به
روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در 3 گروه 11 نفره همتا جایگزین شدند. در 2 گروه آزمایشی با استفاده از بسته های
توان بخشی شناختی پارس یا پریسا مداخلات توان بخشی در 14 جلسه 45 دقیقه ای انجام شد. در گروه گواه هیچ مداخله ای
انجام نشد. در هر 3 گروه پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پی گیری پس از 45 روز انجام شد. برای اندازه گیری انعطاف پذیری
شناختی از آزمون ردیابی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ناپارامتریک کروسکال_ والیس انجام گرفت.
یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کاربرد بسته توان بخشی شناختی پارس بر انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان
با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی اثربخش بود اما بسته توان بخشی شناختی پریسا بر انعطاف پذیری شناختی اثربخش
نبود اما بر بهبود زمان وا کنش اثربخش بود. نتایج آزمون پی گیری نشان داد در بیشتر مؤلفه ها اثربخشی بسته های توان بخشی
شناختی ماندگار بوده است. همچنین نتایج نشان داد، بسته توان بخشی شناختی پریسا در بهبود مؤلفه زمان وا کنش
اثربخشی بهتری نسبت به بسته توان بخشی شناختی پارس داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی ، انعطاف پذیری شناختی، توان بخشی شناختی پارس، توان بخشی شناختی پریسا
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of PARS and PARISA Cognitive Rehabilitation Package on Cognitive Flexibility in Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background & Purpose: The goal of this study was to investigate the effectiveness of Pars and Parisa
cognitive rehabilitation package in improving cognitive flexibility in Students with attention deficit/
hyperactivity disorder (AD/HD).
Method: The population of the current study was students with AD/HD in the third to fifth grades of elementary
school, 9-12-year-old boys in Shabestar region in the academic year of 2020-2021. The present study is a
Semi-experimental study in which a pre-test-post-test design with a control group was used. A total of 33
male students aged 9-12 years old, third to fifth grade, with AD/HD were selected by purposive sampling
method and were placed by Similar in 3groups of 11individuals. In each experimental group, using pars and
Parisa cognitive rehabilitation packages, rehabilitation interventions were performed in 14 sessions of 45
minutes. No intervention was performed in the control group. in all three groups, pre-test, post-test and
follow-up test were performed after 45 days. The Trail-making test (TMT) was used to measure cognitive
flexibility. Data analysis was performed using non-parametric Kruskal-Wallis test.
Findings: The results showed that the application of the Pars cognitive rehabilitation package was effective
on the cognitive flexibility of Students with AD/HD, but the Preisa cognitive rehabilitation package was not
effective on cognitive flexibility, but it was effective on improving reaction time. The results of follow-up test
showed that in most components, the effectiveness of rehabilitation packages was immanent. The results
also showed that Parisa cognitive rehabilitation package has a better effectiveness than Pars rehabilitation
package in improving the reaction time component.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Cognitive flexibility, Parisa cognitive rehabilitation, Pars cognitive rehabilitation
نویسندگان مقاله
رسول اسمعیلی | rasuol esmaeili
آموزش و پرورش
مهناز استکی | Mahnaz Esteki
Department of General Psychology and Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
منصوره شهریاری احمدی | Mansoureh Shahriari Ahmadi
Department of General Psychology and Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3718-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
توان بخشی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات