این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نظریه های کاربردی اقتصاد
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۴۱-۱۷۲
عنوان فارسی
شناسایی و طبقهبندی شاخصهای مالی و اقتصادی موثر بر عملکرد صنعت هتلداری استان یزد( با استفاده از مدل ساختاری-تفسیری )
چکیده فارسی مقاله
امروزه صنعت گردشگری و به دنبال آن صنعت هتلداری را میتوان بعنوان یکی مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصاد جهان در نظر گرفت و تأثیر شاخصهای مالی و اقتصادی بر عملکرد این صنعت غیرقابل چشمپوشی است. در این راستا هـدف ایـن پـژوهش، سطحبندی شاخصهای مالی و اقتصادی در صنعت هتلداری استان یزد میباشد. برای انجامدادن این پژوهش با استفاده از تکنیک فراترکیب و همچنین با استفاده از نظر متخصصان به بررسی شاخصهای مالی و اقتصادی اثرگذار در صنعت هتلداری استان یزد پرداخته و شش شاخص مالی اثرگذار در صنعت هتلداری شناسایی شدند. سپس بـا استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری- تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در سه گروه سطحبندی شد. در ادامه، پس از مشخصشدن سطوح هر یک از عوامل و همچنین بــا درنظرگرفتن ماتریس در دسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم شد. بر اساس یافتههای پژوهش، سطح اول که تأثیرپذیرترین معیار هم میباشند، شامل شاخص سودآوری هستند. سطح دوم شاخص بدهی، نقدینگی، کارایی - فعالیت و ریسک و در نهایت سطح سوم، شاخصهای اقتصادی را شامل میشود که بیشترین تأثیرگذاری را دارند. شاخص سودآوری بیشتر تحتتأثیر سایر عوامل بوده و جزو عناصر اثرپذیر هستند. متغیرهایی همچون شاخص اقتصادی جزو متغیرهای کلیدی و پیشران به شمار میرود همچنین متغیرهای بدهی، ریسک، نقدینگی، کارایی جزو متغیرهای پیوندی بوده و در واقع هرگونه عملی بر روی این متغیر باعث تغییر سایر متغیرها میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شاخصهای مالی، گردشگری، هتلداری، فراترکیب، مدلسازی ساختاری – تفسیری، شاخص های اقتصادی،
عنوان انگلیسی
Identifying and Classifying Financial and Economic Indicators Affecting the Performance of the Hotel Industry in Yazd Province (by Structural-interpretive Model)
چکیده انگلیسی مقاله
As a significant component of the global economy, the tourism industry has seen substantial growth in recent years. Iran, a country with great tourism potential, stands to benefit from this industry in terms of economic development. However, there has been a lack of focus on performance metrics in the hotel sector, which plays a crucial role in the tourism industry. This study aims to identify financial indicators that can improve hotel performance and help managers make informed decisions. Through a structural-interpretive model, this research explores the impact of various economic indicators on the hotel industry in Yazd province, Iran. Data was collected from hotel managers and experts in the field, and indicators were analyzed using the ISM technique. The results highlight the importance of economic indicators, liquidity indicators, debt indexes, risk index, efficiency index, and profitability index in determining hotel performance. It is recommended that hotel managers prioritize economic indicators to ensure overall success and consider further research to enhance financial decision-making in the industry
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شاخصهای مالی, گردشگری, هتلداری, فراترکیب, مدلسازی ساختاری – تفسیری, شاخص های اقتصادی
نویسندگان مقاله
فائزه سادات میرفخرالدینی |
استادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
میلاد ابراهیمی |
کارشناسی ارشد مدیریت مالی، گروه حسابداری و مالی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
فرزانه جندقی اردکانی |
دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه یزد، گروه حسابداری و مالی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_17644_9586705b51c8bed3e5020a4981c10791.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات