این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۶، شماره ۲، صفحات ۵۳۱-۵۴۸
عنوان فارسی
واقعیّت غایی دینی تأملی بر آراء رابرت رانولف مارت با توجه به کتاب آستانۀ دین
چکیده فارسی مقاله
مارِت در کتاب آستانۀ دین بهدنبالِ شناسایی و بازنمایی «واقعیّت غایی دینی» است؛ واقعیتی که به اعتقاد او، علیرغم شهودی و عاطفی بودن، در لفافۀ اندیشهها و آیینهای دینی پردهنشین شدهاست. او «واقعیّت غایی دینی» را «حس خشیّتی» میداند که بر اثر مواجهۀ مستقیم با پدیدههای طبیعیِ مهیب فعلیّت مییابد؛ حس اصیل و واقعیت بنیادینی که معرفت دینی و رفتارهای مذهبی صرفاً تجلیّات بیرونی آن هستند. یافتههای پژوهش پیشرو که به شیوۀ تحلیلی انجام میگیرد، نشان میدهند، مارِت ضمن نقد دیدگاه کسانی چون تایلور و فریزر که سرآغاز دین را دانش نظری و نقطۀ عزیمت آن را باورهای عقلایی دانستهاند، از سرآغازهای پیشاعقلی و عاطفی دین سخن میراند و طرح تکاملی بدیعی را به این صورت درمیاندازد: الف). مواجهه با پدیدههای طبیعی مرموز و شگفتآور؛ ب) احساس شگفتی ناگهانی/اتفاقی و بروز حس خشیّت؛ ج) ظهور «فراطبیعتگرایی» یا تمایل به ساحت ماورائیِ امر مشهود؛ د). تشخصبخشی به پدیدۀ مرموز جهت ابهامزدایی از آن (آنیماتیزم)؛ أ). فرض خجستگی و بیضرر بودن امر مرموز؛ ه). مقدسسازی پدیدۀ مرموز و در پیشگرفتن طریق استمالت دینی و همدلی جادویی با آن. جالب است که به باور مارِت، تمام این مراحل مربوط به مرتبۀ پیش از تدوین ایدۀ آنیمیسم (جانباوری) است و انسان ابتدایی هنوز با تصور روحِ قابل تفکیک از بدن آشنایی ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خشیّت، مانا، امر مرموز، آستانۀ دین، تجربۀ دینی،
عنوان انگلیسی
The Ultimate Religious Reality A Reflection on the Opinions of Robert Ranulph Marret According to ‘the Threshold of Religion’
چکیده انگلیسی مقاله
Marret in
The threshold of Religion
try to represent the “ultimate religious reality”. According to him, despite being intuitive and emotional, this reality is veiled in religious thoughts and rituals. He considers the ultimate reality of religion to be "the feeling of awe" that actualized by immediate encounter with the awesome natural phenomena; a pure feeling and a fundamental reality that religious knowledge and behaviors are merely its external manifestations. The findings of the present research, which is carried out in an analytical way, show that criticizing the views of those like Taylor and Frazer, who consider the origin of religion to be theoretical knowledge and its starting point to be rational beliefs, Marret proposes an innovative evolutionary pattern in the field of the precognitive and emotional origins of religion: a). Encountering the mysterious and surprising phenomena of nature; b). A feeling of sudden surprise and a feeling of awe; c). The emergence of supernaturalism or the desire to the realm beyond of the visible; d). Personalizing the mysterious in order to disambiguate it (Animatism); e). The assumption of the harmlessness of the mysterious thing; f). The sanctification of the mysterious phenomenon and taking the path of religious appeasement and magical empathy with it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خشیّت, مانا, امر مرموز, آستانۀ دین, تجربۀ دینی
نویسندگان مقاله
سجاد دهقانزاده |
دانشیار، گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
لیلا یعقوبی بردیانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_96423_bf215344b9ac82040270fcb8d7c03cc3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات