این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۲۱، شماره ۱۲۳، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های کلیدی چیدمان بصری فروشگاه آنلاین با رویکرد دلفی فازی(۱)
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت‌‌بندی شاخص‌‌های کلیدی چیدمان بصری فروشگاه آنلاین است. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع روش، تحقیق توصیفی پیمایشی است. این پژوهش بر اساس رویکرد کمّی و کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران بازاریابی شرکت‌‌هایی که فروش اینترنتی دارند و همچنین اساتید دانشگاه در سطح استان اردبیل می‌‌باشد، که با استفاده از روش نمونه‌‌گیری هدفمند، نمونه‌‌ای به تعداد 24 نفر انتخاب شد. در بخش کیفی، از مصاحبه برای شناسایی شاخص‌‌های چیدمان بصری فروشگاه آنلاین استفاده شده است. پس از تدوین مصاحبه و گردآوری اطلاعات آن، روایی و پایایی مصاحبه با استفاده از شاخص روایی محتوای نسبی CVR و شاخص پایایی کاپای کوهن آزمون شد. در بخش کمّی نیز ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. بدین شکل که شاخص‌‌های شناسایی شده در مصاحبه، در قالب پرسشنامه برای استفاده در روش دلفی فازی در اختیار اعضای نمونه قرار گرفت. برای سنجش روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش، از روش روایی محتوا و پایایی بر اساس میزان ناسازگاری استفاده شده که مقدار آن برابر با 039/. بوده است. در خصوص شیوه تجزیه و تحلیل داده‌‌ها در بخش کیفی پژوهش، از نرم‌‌افزار Atlas.ti و در بخش کمّی از روش دلفی فازی استفاده شده است. یافته‌‌ها: با توجه به یافته‌‌های پژوهش مهمترین شاخص‌‌های چیدمان بصری فروشگاهی آنلاین عبارت‌‌اند از: اندازه تصاویر، تعداد تصاویر، نوع قلم، اندازه قلم، رنگ قلم، نمایش تصاویر به صورت ثابت یا در حال حرکت، رنگ تصویر پس‌‌زمینه، رنگ تصاویر محصولات و اطراف محصولات، دسته‌‌بندی محصولات، اندازه کناره‌‌های سایت، محتوای کناره‌‌های سایت، نحوه چیدمان تصاویر، نورپردازی صفحه سایت، فعال بودن تصاویر، تبلیغات منو، کلیکی، غیرقابل کلیک، خودکار و...، پس‌‌زمینه قابل تغییر، تصاویر تخت یا سه بعدی، استفاده از تصویر انسان یا انیمیشن، نمایش تصاویر بهصورت افقی یا عمودی، صدا، موسیقی و فیلم، طراحی گرافیکی سایت و محتوای سایت. نتایج: نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی و اولویت‌‌بندی مهمترین شاخص‌‌های کلیدی چیدمان بصری فروشگاه آنلاین است. که در نهایت 22 عامل تعیین‌‌کننده در خصوص چیدمان بصری فروشگاه آنلاین شناسایی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چیدمان بصری فروشگاه آنلاین / رویکرد دلفی فازی / فروشگاه آنلاین،

عنوان انگلیسی Identifying and Prioritizing the Key Indicators of the Visual Merchandising of the Online Store with a Fuzzy Delphi Approach (Case Study: Online Stores of Ardabil Businesses)
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this research is to identify and prioritize the key indicators of the visual merchandising of the online store. Research method: This research is applied in terms of purpose and descriptive survey research in terms of method. This research is based on quantitative and qualitative approach. The statistical population of the research includes all marketing managers of companies that have internet sales, as well as university professors in Ardabil province, and a sample of 24 people was selected using the purposeful sampling method. In the qualitative part, interviews have been used to identify the indicators of the visual merchandising of the online store. After compiling the interview and collecting its data, the validity and reliability of the interview was tested using the CVR relative content validity index and Cohen’s kappa reliability index. In the quantitative section, the tool for collecting information is a questionnaire. In this way, the indicators identified in the interview were provided to the sample members in the form of a questionnaire to be used in the fuzzy Delphi method. To measure the validity and reliability of the research questionnaire, the method of content validity and reliability was used based on the degree of inconsistency, which is equal to 0.39 have been. Regarding the method of data analysis, in the qualitative part of the research, Atlas.ti software was used, and in the quantitative part, the fuzzy Delphi method was used. Finding: According to the findings of the research, the most important indicators of the visual merchandising of the online store are: image size, number of images, font type, font size, font color, displaying images in a fixed or moving form, image color. The background, the color of the product images and around the products, product categories, the size of the side of the site, the content of the side of the site, how to arrange the images, the lighting of the site page, the activation of the images, menu ads, clickable, non-clickable, automatic and ..., changeable background, flat or 3D images, use of human image or animation, displaying images horizontally or vertically, sound, music and video, graphic design of the site and site content. Results: The results of the research include the identification and prioritization of the most important key indicators of the visual merchandising of the online store. Finally, 22 determining factors regarding the visual merchandising of the online store were identified.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله چیدمان بصری فروشگاه آنلاین / رویکرد دلفی فازی / فروشگاه آنلاین

نویسندگان مقاله حسین رحیمی کلور |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

مهراد ناصر پور |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

نوید شفیعی |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، بازاریابی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_705380_370f2116fb26bf9b098f2d5fc530440d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات