این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۲۱، شماره ۱۲۳، صفحات ۴۷-۷۲

عنوان فارسی تبیین مدل آمیزه خرده فروشی در حوزه فروشگاههای زنجیره ای کشور با استفاده از رویکرد ترکیبی
چکیده فارسی مقاله با توسعه صنعت خردهفروشی در کشور یکی از مهمترین اهداف مدیران فروشگاههای زنجیرهای حفظ وفاداری مشتریان و تکرار رفتار خرید از سوی آنها است تا در این عرصه رقابتی بتوانند سودآوری خود را افزایش دهند و سبب ارزش ویژه برند فروشگاه شوند. هدف اصلی این تحقیق تبیین مدل آمیزه خردهفروشی در فروشگاههای زنجیرهای کشور است. مطالعه پیش رو از لحاظ هدف، اکتشافی-کاربردی و با بهرهگیری از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) صورت پذیرفته است. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و سه مرحله کدگذاری باز،محوری و انتخابی با 25 نفر از متخصصان و مدیران صنعت خردهفروشی کشور که به روش قضاوتی و غیراحتمالی انتخاب شدند، تا دستیابی به نقطه اشباع نظری مصاحبه گردید. الگوی مفهومی پژوهش با 334 مفهوم اولیه، 24 مقوله و در نهایت 7 مضمون اصلی طراحی و تدوین شد. در بخش کمی، با توجه به مقولات طراحی شده، پرسشنامه محقق ساخته حاوی 36 گویه تدوین و درمیان جامعه آماری، متشکل از مشتریان فروشگاه شهروند در 22 منطقه سطح شهر تهران و کرج که با استفاده از نمونهگیری خوشهای هست، توریع شد. در نهایت 386 عدد پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. پس از تأیید روایی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به وسیله آلفای کرونباخ، پرسشنامه تأیید و نتایج آن بر اساس آزمون تحلیل عاملی تأییدی به وسیله نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل حاکی از تایید مفاهیم و مقولههای شناسایی شده در قالب الگوی پیشنهادی تحقیق است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمیزه خرده‌فروشی / صنعت خرده‌فروشی / فروشگاه‌های زنجیره‌ای / مولفه‌های خرده‌فروشی،

عنوان انگلیسی Explanation the Retail Mix Model in Field of Chain Stores Using a Mixed Approach
چکیده انگلیسی مقاله one of the most important goals of chain store managers is to maintain the loyalty of customers and to repeat their purchase behavior so that they can increase their profitability in this competitive area and create special store brand value. The main goal of this research is to explain the retail mix model in chain stores in the country. The present study is exploratory-applicative in terms of its purpose and has been carried out using a mixed (qualitative-quantitative) approach. In the qualitative part, using thematic analysis method and three stages of open, central and theoretical coding, 25 experts and managers of the country’s retail industry were interviewed, who were selected by a judgmental and non-probability method, until reaching the theoretical saturation point. The conceptual model of the research was designed and compiled with 334 initial concepts, 24 categories and finally 7 main themes. In the quantitative section, according to the designed categories, a researcher-made questionnaire containing 36 items was compiled and distributed among the statistical population, consisting of the customers of Shahrvand stores in the cities of Tehran and Karaj. Finally, 386 completed questionnaires were analyzed and examined. After verifying the validity with the exploratory factor analysis method and reliability by Cronbach’s alpha, the verification questionnaire and its results were analyzed based on the confirmatory factor analysis test using AMOS software. The results indicate the confirmation of the concepts and categories identified in the form of the proposed research model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آمیزه خرده‌فروشی / صنعت خرده‌فروشی / فروشگاه‌های زنجیره‌ای / مولفه‌های خرده‌فروشی

نویسندگان مقاله زهرا قندهاری |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

محمد رضا کریمی علویجه |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران

عبدالرضا میری |
استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

کامبیز حیدرزاده |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_711295_eee46ff558ce1549c5d4a6e7d0e74352.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات