این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۴۲
عنوان فارسی
طراحی و اعتباربخشی چارچوب مفهومی سنجش شایستگیهای غیرشناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی چارچوب مفهومی برای سنجش شایستگیهای غیرشناختی بود. پژوهش حاضر در دو مرحله طراحی و اجرا شد. در مرحله کیفی دادههای پژوهشی از سه منبع 1) اسناد بالادستی؛ 2) متون پژوهشی و 3) مصاحبه با صاحبنظران جمعآوری شدند. سه سند بالادستی (برنامه درسی ملّی، سند تحول بنیادین و مبانی نظری تحول) و 24 متن پژوهشی که ملاکهای ورود به دادهها را داشتند، کدگذاری شدند. به منظور مصاحبه نیمهساختاریافته از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شد و نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (10= n). سپس از تحلیل محتوا با رویکرد تلخیصی-تجمیعی و روش کلایزی استفاده شد. همسوسازی نتایج پس از کدگذاری در نرم-افزار MAXQDA-2020 با استاندارد اشتراوس و کوربین به 4 بُعد و 13 مؤلفه انجامید. این چهار بُعد عبارتند از: تدوین برنامه راهبردی، گردآوری شواهد/دادهها، نتیجهگیری و برآیندها (پیامدها). در مرحله دوم اعتباربخشی چارچوب استخراجشده مدّنظر قرار گرفت. به این منظور، پرسشنامهای محققساخته طراحی و پس از تعیین ویژگیهای روایی صوری و محتوایی (CVI و CVR) و اعتبار (آلفا) روی نمونهی صاحبنظران که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند (30= n)، اجرا و اعتبار درونی چارچوب تأئید شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی-تکگروهی نشان داد این چارچوب مفهومی از اعتبار درونی برخوردار است. بر اساس یافتههای به دست آمده، نهادهای زیرمجموعهی آموزش و پرورش ایران میتوانند گامهایی در راه آموزش و پرورش شایستگیهای غیرشناختی دانش-آموزان بردارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیشرفت تربیتی، سنجش، شایستگیها، مهارتهای غیرشناختی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیشرفت تربیتی, سنجش, شایستگیها, مهارتهای غیرشناختی
نویسندگان مقاله
سارا یداللهی |
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
الهام توکلی |
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7396_d132720404104d2f2e60f5d8e6b83c37.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات