این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۴۲

عنوان فارسی طراحی و اعتباربخشی چارچوب مفهومی سنجش شایستگی‌های غیرشناختی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی چارچوب مفهومی برای سنجش شایستگی‌های غیرشناختی بود. پژوهش حاضر در دو مرحله طراحی و اجرا شد. در مرحله کیفی داده‌های پژوهشی از سه منبع 1) اسناد بالادستی؛ 2) متون پژوهشی و 3) مصاحبه با صاحب‌نظران جمع‌آوری شدند. سه سند بالادستی (برنامه درسی ملّی، سند تحول بنیادین و مبانی نظری تحول) و 24 متن پژوهشی که ملاک‌های ورود به داده‌ها را داشتند، کدگذاری شدند. به منظور مصاحبه نیمه‌ساختاریافته از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شد و نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (10= n). سپس از تحلیل محتوا با رویکرد تلخیصی-تجمیعی و روش کلایزی استفاده شد. همسوسازی نتایج پس از کدگذاری در نرم-افزار MAXQDA-2020 با استاندارد اشتراوس و کوربین به 4 بُعد و 13 مؤلفه انجامید. این چهار بُعد عبارتند از: تدوین برنامه راهبردی، گردآوری شواهد/داده‌ها، نتیجه‌گیری و برآیندها (پیامدها). در مرحله دوم اعتباربخشی چارچوب استخراج‌شده مدّنظر قرار گرفت. به این منظور، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته طراحی و پس از تعیین ویژگی‌های روایی صوری و محتوایی (CVI و CVR) و اعتبار (آلفا) روی نمونه‌ی صاحب‌نظران که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند (30= n)، اجرا و اعتبار درونی چارچوب تأئید شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی-تک‌گروهی نشان داد این چارچوب مفهومی از اعتبار درونی برخوردار است. بر اساس یافته‌های به دست آمده، نهادهای زیرمجموعه‌ی آموزش و پرورش ایران می‌توانند گام‌هایی در راه آموزش و پرورش شایستگی‌های غیرشناختی دانش-آموزان بردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تربیتی، سنجش، شایستگی‌ها، مهارت‌های غیرشناختی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پیشرفت تربیتی, سنجش, شایستگی‌ها, مهارت‌های غیرشناختی

نویسندگان مقاله سارا یداللهی |
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

الهام توکلی |
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7396_d132720404104d2f2e60f5d8e6b83c37.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات