این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۴۳-۱۶۶
عنوان فارسی
ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی: واسطهگری عزت نفس
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهگری عزت نفس در رابطۀ بین ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی بود. طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که در آن روابط ساختاری بین متغیرهای پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از بین آنها 393 دانشجو (190 مرد و 203 زن) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای بهزیستی روانشناختی ریف، ذهنآگاهی بائر و دیگران و عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرمافزارSPSS (نسخۀ 25) و برای آزمون فرضیه و مدل پژوهش از نرمافزار AMOS (نسخۀ 20) استفاده شد. پس از گردآوری دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری برای آزمون مدل پیشنهادی و فرضیه پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده برازش مطلوبی دارد. همچنین، یافتهها نشان دادند که اثر مستقیم ذهنآگاهی بر عزت نفس و بهزیستی روانشناختی و اثر مستقیم عزت نفس بر بهزیستی روانشناختی معنادار بود. همچنین، اثر ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی از طریق واسطهگری عزت نفس معنادار بود. این یافتهها حاکی از آن است که متغیر عزت نفس رابطۀ بین متغیرهای ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی را واسطهگری میکند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ذهنآگاهی با تأثیر بر میزان عزت نفس، میتواند بهزیستی روانشناختی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی، بهزیستی روانشناختی، عزت نفس،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ذهنآگاهی, بهزیستی روانشناختی, عزت نفس
نویسندگان مقاله
سمیه بهمئی |
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
احسان کشتورز کندازی |
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
رضا زارعی |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
محمدکاظم زراعتکار |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7397_312ab2e3cc539cacd7137143a57e1a88.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات