این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۱۵-۲۴۲
عنوان فارسی
اثر محیط حامی خودپیروی بر خودتنظیمی یادگیری در آموزش برخط: نقش واسطهای گفتار درونی مختص یادگیری
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای گفتار درونی مختص یادگیری در رابطه بین محیط حامی خودپیروی (شامل حمایت والدین از خودپیروی و حمایت استاد از خودپیروی) و خودتنظیمی یادگیری در آموزش برخط انجام گرفت. در این راستا، 267 دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه شیراز (شامل 186 زن و 81 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان، پرسشنامه جوّ یادگیری (Williams et al., 1996)، مقیاس ادراکات والدینی(Robbins, 1994)، مقیاس گفتار درونی مختص یادگیری (Xiang et al., 2019)و پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری در آموزش برخط (Jansen et al., 2017)را که بهصورت مجازی در اختیار آنان قرار گرفته بود، تکمیل کردند. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS نسخه 24 نشان داد که از میان دو بعد محیط حامی خودپیروی، تنها حمایت استاد از خودپیروی، بهنحو معنیداری گفتار درونی مختص یادگیری را پیشبینی میکند. همچنین، هر دو بعد محیط حامی خودپیروی (شامل حمایت والدین از خودپیروی و حمایت استاد از خودپیروی) و گفتار درونی مختص یادگیری، خودتنظیمی یادگیری در آموزش برخط را بهنحو معنیدار پیشبینی نمودند و گفتار درونی مختص یادگیری، دارای نقش واسطهای معنیدار در رابطه بین حمایت از خودپیروی استاد و خودتنظیمی یادگیری در آموزش برخط بود. یافتههای این پژوهش همراستا با مبانی نظری نشانگر اهمیت محیط حامی خودپیروی و گفتار درونی در خودتنظیمی یادگیری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش برخط، خودپیروی، خودتنظیمی یادگیری، گفتار درونی مختص یادگیری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش برخط, خودپیروی, خودتنظیمی یادگیری, گفتار درونی مختص یادگیری
نویسندگان مقاله
الهام هادیان |
روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شیراز
راضیه شیخ الاسلامی |
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7400_0fefe2615ea7aa7f7b777fab99df48a3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات