این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۸۷-۳۰۸
عنوان فارسی
ادراک دانشجویان از تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی: پیگیری کیفی یک مطالعه آزمایشی در حوزه علوم تربیتی در دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان و شناسایی چگونگی این تاثیرات انجام شد. ابتدا دادههای کمّی و سپس دادههای کیفی جمعآوری شدند تا اثر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان و چگونگی این تأثیرات را شناسایی نمایند. هشتادوهشت دانشجو در مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی در دو گروه آزمایشی و گواه به روش نمونهگیری در دسترس برای مطالعه انتخاب شدند. دانشجویان گروه آزمایشی 16 جلسه از طریق رویکرد یادگیری مشارکتی آموزش داده شدند. گروه گواه نیز به روش متداول آموزش داده شدند. در پایانترم دانشجویان گروه آزمایشی که تعدادشان 44 نفر بود در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند تا پس از مداخله، تجربیاتشان از یادگیری را بازگو نمایند. ابزار گردآوری دادهها آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس روش تدریس و برنامهریزی آموزشی بود که ابتدا توسط پنج نفر از مدرسان روش تدریس در دانشگاههای دولتی مورد بازبینی قرار گرفت و سپس روی یک نمونه 15 نفری اجرا شد. میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های هر دو درس مطلوب گزارش گردید. نتایج نشان داد دانشجویان گروه آزمایشی در هر دو درس عملکرد بهتری دارند. ادراک دانشجویان نیز نشان داد یادگیری مشارکتی نه تنها یک محیط یادگیری همدلانه، ایمن و دلپذیر ایجاد میکند و مهارتهای فردی و ارتباطی دانشجویان را تقویت میکند، بلکه کیفیت یادگیری آنها را نیز بهبود میبخشد. دادههای کیفی ضمن اینکه میتوانند نقطه شروعی برای استفاده از سایر روشهای کیفی نظیر مشاهده جهت درک عمیقتر محیط یادگیری مشارکتی فراهم سازند، بهطور تلویحی نشان میدهند که یادگیری مشارکتی میتواند در کلاسهای درس دانشگاه اجرا شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیشرفت تحصیلی، دانشجو، درس برنامه ریزی آموزشی، درس روشها و فنون تدریس، یادگیری مشارکتی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیشرفت تحصیلی, دانشجو, درس برنامه ریزی آموزشی, درس روشها و فنون تدریس, یادگیری مشارکتی
نویسندگان مقاله
محمد رضا کرامتی |
گروه روشها و برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشگاه تهران
فهیمه انصاری زاده |
دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قم
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7402_0b57826527423eccf1e1100444bb6d97.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات