این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستار و پزشک در رزم، جلد ۱۱، شماره ۴۰، صفحات ۲۶-۳۳

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با درمان هیجان‌مدار بر انعطاف‌پذیری شناختی و تکانشگری در نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت
چکیده فارسی مقاله اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی و شیوع روزافزون آن در سال­های اخیر میان نوجوانان، شرایط چالش­برانگیزی را برای آن­ها و والدینشان ایجاد کرده است. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی با درمان هیجان‌مدار بر انعطاف‌پذیری شناختی و تکانشگری در نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت صورت گرفت. روش پژوهش، طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت ساکن در شهر تهران بود که 45 نفر از داوطلبین واجدین شرایط به شیوه نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1996)، ﻣﻘﻴﺎس ﻫﻴﺠﺎنﺧﻮاﻫﻲ زاﻛﺮﻣﻦ (١٩٧٨)، پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و مقیاس تکانشگری بارات (1959) استفاده شد. هشت جلسه 90 دقیقه­ای درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان هیجان‌مدار، به طور جداگانه برای گروه­های آزمایش اجرا شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر ‏‎‏و با آزمون تعقیبی بن­فرونی تحلیل شدند. نتایج نشان داد درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان هیجان‌مدار سبب افزایش انعطاف‌پذیری شناختی و کاهش تکانشگری می­شوند. بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان هیجان‌مدار بر انعطاف‌پذیری شناختی و تکانشگری در نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی - رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی، درمان هیجان‌مدار، انعطاف‌پذیری شناختی، تکانشگری، اعتیاد به اینترنت.

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of cognitive-behavioral therapy based on mindfulness with emotion-oriented therapy on cognitive flexibility and impulsivity in adolescents with Internet addiction.
چکیده انگلیسی مقاله Addiction to the Internet and virtual space and its increasing prevalence in recent years among teenagers has created challenging conditions for them and their parents. The purpose of this study was to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy based on mindfulness with emotion-oriented therapy on cognitive flexibility and impulsivity in adolescents with Internet addiction. The research method was the design of pre-test, post-test, follow-up with the control group. The statistical population included teenagers with Internet addiction living in Tehran, and 45 eligible volunteers were selected through available sampling. In order to collect data, Yang Internet Addiction Questionnaire (1996), Zuckerman Impulsivity Scale (1978), Dennis and Vanderwaal Cognitive Flexibility Questionnaire (2010) and Barratt Impulsivity Scale (1959) were used. Eight 90-minute sessions of cognitive-behavioral therapy based on mindfulness and emotion-oriented therapy were performed separately for the experimental groups. The data were analyzed using the method of analysis of variance with repeated measurements and Ben-Ferroni post hoc test. The results showed that cognitive-behavioral therapy based on mindfulness and emotion-oriented therapy increase cognitive flexibility and decrease impulsivity. Based on the findings of the present study, cognitive-behavioral therapy based on mindfulness and emotion-oriented therapy on cognitive flexibility and impulsivity in adolescents with Internet addiction had no significant difference from each other.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive-behavioral therapy based on mindfulness, emotion-oriented therapy, cognitive flexibility, impulsivity, Internet addiction.

نویسندگان مقاله شیلا شجاعیان | Shila shojaeian
Islamic Azad niversity,
دانشگاه آزاد اسلامی

افسانه خواجوند خوشلی | Afsaneh Khajevand Khoshli
Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی

، جوانشیر اسدی | Javanshir Asadi
, Islamic Azad University,
دانشگاه آزاد اسلامی

لیلا سادات عزیزی | Leila Sadat Azizi
, Islamic Azad University.
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4398-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات