این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تضمین کیفیت یادگیری مجازی: استانداردسازی محتوای یادگیری بر اساس اصول آموزش
چکیده فارسی مقاله محتوا بعد اصلی در هر برنامه درسی است. در حوزه یادگیری الکترونیکی نیز به علت وجود ابزارها و فناوری‌های متنوع تولید محتوا، هنوز چارچوب و دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به کمک آن به تولید یا انتخاب محتوای متناسب با اهداف یادگیری پرداخت. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخص‌های آن‌ها بوده است تا بر این اساس بتوان برای هر نوع هدف آموزشی، با به‌کارگیری فناوری مناسب، محتوای مناسب و مؤثر را انتخاب یا طراحی کرد. رویکرد پژوهش کیفی است و از راهبرد طرح پدیدارشناسی بهره گرفته‌شده است. جامعه موردپژوهش کلیه مدرسان مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی هستند که تعداد 12 نفر از آن‌ها بر اساس طرح نمونه‌گیری گلوله‌برفی، به شکل هدفمند، تا رسیدن به اشباع داده انتخاب‌شده‌اند. برای جمع‌آوری اطلاعات از شیوه مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته استفاده‌شده است. تحلیل داده‌ها و تعیین مقوله‌ها و استانداردها با فن کدگذاری کوربین و اشتراوس و با استفاده از نرم‌افزار ماکس کیودا انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش به تدوین دو استاندارد آموزشی و 21 شاخص ضروری بر اساس طبقه‌بندی بلوماندرسون، برای طراحی یا انتخاب محتوای مؤثر و مناسب در حوزه یادگیری الکترونیکی انجامید. نتایج پژوهش می‌تواند طراحان و فناوران آموزشی را در طراحی محیط‌های یادگیری و مدیران و ارزیابان برنامه‌های یادگیری الکترونیک را در ارزیابی از محیط‌های یادگیری الکترونیکی کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محتوای یادگیری الکترونیکی، استانداردهای آموزشی، سامانه مدیریت یادگیری، طبقه‌بندی بلوم- اندرسون،

عنوان انگلیسی Ensuring the quality of virtual learning: Standardization of learning content based on the principles of education
چکیده انگلیسی مقاله Content is the main dimension of any curriculum. Despite the fact that there are various tools and technologies for producing e-content, there is still no comprehensive framework and guideline based on the science of education to help produce or select content tailored to the learning goals. The purpose of this study was to develop the educational standards and their indicators based on Bloom-Anderson’s taxonomy, so that we could select or design the appropriate and effective content for any type of educational purpose, applying appropriate technology. A qualitative research approach with the phenomenological design has been used. The research population included all instructors in the academic e-learning centers, from whom 12 instructors were selected through snowball purposeful sampling, up to the data saturation. Data was collected using semi-structured interviews. Analysis of data and determining the categories and standards were done using Corbin and Strauss's coding technique and Maxquda software. The results led to the development of 2 educational standards and 21 necessary indicators based on Bloom-Anderson’s taxonomy to design or select the appropriate and effective content in the domain of e-learning. The results of this research could help the educational designers and technologists in designing learning environments and they could also help the managers and evaluators of the e-learning apps to evaluate the e-learning environments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله محتوای یادگیری الکترونیکی, استانداردهای آموزشی, سامانة مدیریت یادگیری, طبقه‌بندی بلوم- اندرسون

نویسندگان مقاله مهدی اسلام پناه |
استادیار دانشکدة مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی تهران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_193239_f7ec28e3331444881478befb55ac630e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات