این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تجربههای زیسته معلمان از یادگیری حرفهای در محیط کار
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش، فهم تجربههای زیسته دبیران دوره متوسطه از فعالیتهای یادگیری حرفهای در محیط کار است. بهمنظور دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی (پدیدارشناسی) استفاده شد. شرکتکنندگان این پژوهش را دبیران مدارسی دخترانه و پسرانه متوسطه شهرستان گناباد در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع موارد مطلوب و با درنظرگرفتن معیارهایی مانند معلمان کمتجربه (کمتر از 6 سال سابقه) و باتجربه (بالاتر از 10 سال سابقه)، داشتن تدریس تماموقت در تمام یا بیشترین سالهای خدمت، اشتهار بهعنوان معلم نمونه، اقدامپژوه برتر یا فعال در حوزه درسپژوهی و سایر جشنوارهها، تجربه سرگروه آموزشیبودن و معلمی مدارسی خاص (تیزهوشان و نمونه) انتخاب شدند. در نهایت، با بیست نفر از دبیران بهعنوان مطلعان کلیدی مصاحبه شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختیافته استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای بهدستآمده، از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. همچنین، اعتبار نتایج بر اساس معیارهای چهارگانه لینکلن و گوبا و با اطمینان از موثقبودن دادههای بهدستآمده از مصاحبه و نیز مستندسازی روند کدگذاری دادهها در مراحل گوناگون و بازبینی توسط اعضای تیم پژوهش تأمین شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، یادگیری سازندهگرایی (یادگیری تأملی، یادگیری از کار، بازخورد، یادگیری از راه تجربه)، یادگیری اجتماعی (یادگیری تعاملی، منتورینگ و یادگیری مشاهدهای)، یادگیری خودراهبر (خودتوسعهای و فرصتهای یادگیری) و یادگیری رسمی (آموزشهای بلندمدت و کوتاهمدت)، بهعنوان مضمونهای اصلی استخراجشده از مصاحبهها، تجربههای معلمان را از یادگیری حرفهای در محیط کار به تصویر میکشند. این شناخت به حمایت و تسهیل برنامههای توسعه حرفهای مستمر معلمان در محیط کار کمک میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجربههای زیسته، دبیران دوره متوسطه، یادگیری حرفهای در محیط کار،
عنوان انگلیسی
Teachers' lived experiences of professional learning in the workplace
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to explore the lived experiences of secondary school teachers on the professional learning activities within their workplace. A qualitative research method with Phenomenological design was employed to achieve this objective. The participants were selected through purposeful sampling, focusing on the desirable cases such as teachers with varying levels of experience (less than 6 years or more than 10 years), full-time teaching experience, recognition as exemplary teachers or active researchers in lesson research and the other related festivals, experience as the head of the educational group, being teachers of special schools, and those known for their efficiency and expertise. A total of twenty professional teachers from Gonābād city's male and female secondary schools were chosen as the key informants. Data was collected through semi-structured interviews, and the open and axial coding were employed for the data analysis. Also, the validity of the results was obtained on the basis of the four criteria of Lincoln and Goba, with the assurance of the data obtained from the interview, the documentation of the data coding process at various stages and reviewing by the research team members. Findings revealed several categories that depicted teachers' experiences of professional learning in the workplace, including constructivist learning (reflective learning, learning from work, feedback, learning through experience), social learning (interactive learning, mentoring, and observational learning), self-directed learning (self-development and learning opportunities), virtual learning communities, and formal learning (short-term and long-term training). These categories offer insights into the complexities and dimensions of professional learning as perceived by the secondary school teachers
.
This understanding helps to support and facilitate the teachers' professional development programs in the workplace.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجربههای زیسته, دبیران دورة متوسطه, یادگیری حرفهای در محیط کار
نویسندگان مقاله
حوّا قربان زاده کلاتی |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه مدیریت آموزشی و توسعة منابع انسانی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
رضوان حسین قلی زاده |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعة منابع انسانی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
عباس فیروزآبادی |
استادیارگروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_193240_417ace58225cbeaa1e46230c25583dc3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات