این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
راهکارهای نگهداشت سوادآموزان در فرایند سوادآموزی: یک مطالعه اکتشافی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای نگهداشت سوادآموزان در فرایند سوادآموزی انجام شد. در این پژوهش از رویکرد ترکیبی استفاده شد، به این صورت که ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبههای جمعی و فردی دادههای کیفی جمعآوری شدند. سپس گامهای کمّی پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیل عامل اکتشافی انجام شد. مشارکتکنندگان در مصاحبه جمعی، کارشناسان سوادآموزی اداره کل استان همدان بودند و در مصاحبههای فردی 18 نفر از افراد موفق سوادآموزی و 5 نفر از افراد ترک تحصیلکننده مشارکت داشتند. در بخش کمی، ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته مربوط به راهکارهای جذب و نگهداشت سوادآموزان بود و جامعه آماری پرسشنامه حاضر 230 نفر از کارشناسان و آموزشدهندگان سوادآموزی بودند که بهصورت کلشماری انتخاب شدند. دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و دادههای کمی نیز با استفاده از روش آمار توصیفی، آزمون T تکنمونهای و تحلیل عامل اکتشافی تجزیه و تحلیل شدند. مطابق یافتههای بهدستآمده، با تلفیق نتایج مراحل کمی و کیفی میتوان در زمینههای انگیزشی، خانوادگی، فرهنگی، تغییر شیوههای شناسایی و جذب سوادآموزان، اصلاح ساختار رسمی سوادآموزی، تقویت نقش سوادآموزان، تنوعدهی به شیوههای ارائه آموزش، تقویت مواد و منابع یادگیری، و بازنگری در شیوههای جذب آموزشدهندگان، راههایی عملیاتی برای جذب و نگهداشت سوادآموزان ارائه کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهکارهای نگهداشت، سوادآموزان، سوادآموزی، اولویتبندی،
عنوان انگلیسی
Strategies to maintain literacy learners in the literacy process: an exploratory study
چکیده انگلیسی مقاله
The current research was conducted with the aim of identifying the ways to maintain literacy learners in the literacy process. In this research, a mixed-methods approach was used in such a way that qualitative data was first collected using a qualitative approach and group and individual interviews. Then, the quantitative steps of the research were carried out using the descriptive method and exploratory factor analysis. The participants in the group interview included literacy experts of Hamedān province's general office of education, and in the individual interviews, the participants consisted of 18 people who were successful in literacy and 5 dropouts. In the quantitative part, the data collection tool was a researcher-made questionnaire on the methods of attracting and maintaining literacy learners, and the research population of this questionnaire included 230 literacy experts and educators who were selected by total counting. Qualitative data were analyzed using thematic analysis method and quantitative data were analyzed using descriptive statistics, one-sample t-test and exploratory factor analysis. Findings showed that by combining the results of quantitative and qualitative stages, it is possible to present the operational ways to attract and maintain literacy students through changing the ways of identifying and attracting them, reforming the formal structure of literacy, strengthening the role of literacy students, diversifying the methods of providing education, strengthening learning materials and resources, and reviewing the methods of attracting educators.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
راهکارهای نگهداشت, سوادآموزان, سوادآموزی, اولویتبندی
نویسندگان مقاله
فرهاد سراجی |
استاد گروه روشها، برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران و استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سعید شریفی رهنمو |
دکترای برنامة درسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_193241_f61523bdd04a42ee4319f43a988d8a2b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات