این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
کشاورزی اقلیم هوشمند و جایگاه آن در کتابهای درسی دانش فنی پایه دوره دوم متوسطه ایران: کاربست تحلیل محتوا
چکیده فارسی مقاله
هدف از تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتابهای دانش فنی پایه امور باغی، امور زراعی و امور دامی دوره دوم متوسطه از منظر کشاورزی اقلیم هوشمند است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به شیوه توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. برای انجام تحلیل محتوا و تعیین مقولههای فعال و غیرفعال از فن ویلیام رومی استفاده شده و پردازش نتایج و اطلاعات نیز به روش آنتروپی شانون صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق، محتوای کتابهای دانش فنی پایه امور باغی، امور دامی و امور زراعی چاپ 1401 دوره دوم متوسطه است که تمام محتوای متون، پرسشها و تصویرهای کتاب بهصورت سرشماری بررسی شدند. ابزار جمعآوری دادهها، فرم فیشبرداری و نیز چکلیست (بازبینه) تحلیل محتوای کتاب بر مبنای جدولهای ثبت اطلاعات ویلیام رومی و آنتروپی شانون بود. یافتههای تحقیق نشان داد، ضریب درگیری دانشآموزان با متن کتابهای دانش فنی پایه امور باغی 3/0، دانش فنی پایه امور دامی 7/0 و دانش فنی پایه امور زراعی 3/0 بود. ضریب درگیری دانشآموزان با تصویرها و پرسشهای کتابهای دانش فنی پایه امور باغی (3/0)، دانش فنی پایه امور دامی (5/0) و دانش فنی پایه امور زراعی (3/0) به دست آمد. بنابراین، از نظر ویلیام رومی، از لحاظ متن، تصویر و پرسشهای کتاب، فقط کتاب دانش فنی پایه امور دامی فعال است. در نهایت نتایج بررسیها نشان داد، در کتابهای مورد مطالعه، در متن، تصویرها و پرسشها، بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقولههای غیرفعال بیشتر از مقولههای فعال است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کتاب درسی، تحلیل محتوا، کشاورزی اقلیم هوشمند، روش ویلیام رومی، آنتروپی شانون،
عنوان انگلیسی
Smart climate agriculture and its place in Iran's second cycle secondary level technical knowledge textbooks: Implementation of content analysis
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present research was to analyze the content of the basic technical knowledge textbooks of horticulture, agricultural and livestock affairs of the second cycle secondary school from the perspective of smart climate agriculture. The current research was applied in terms of purpose and in terms of method, it was a descriptive study of content analysis type. To analyze the content and determine the active and inactive categories, the William Rumi technique was used, and the results and data were processed using Shannon's entropy method. The research population consisted of the content of the second cycle secondary school basic technical knowledge textbooks of horticulture, livestock and agricultural affairs published in 1401 academic year. All texts, questions and pictures of the textbooks were checked by census. The data collection tool was a note-taking form and a content analysis checklist based on William Rumi and Shannon's entropy tables. Findings showed that the coefficient of students' engagement with the text of books of basic technical knowledge of horticultural, livestock and agricultural affairs were 0.3, 0.7, and 0.3, respectively. The coefficient of students' engagement with the pictures and questions of the mentioned textbooks were also 0.3, 0.5 and 0.3, respectively. Therefore, according to William Rumi, in terms of the text, pictures and questions of the textbooks, only the textbook of basic technical knowledge of livestock affairs is active. Finally, the results showed that in the text, pictures and questions of the textbooks under study, the information load and the importance coefficient of inactive categories are more than active ones.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کتاب درسی, تحلیل محتوا, کشاورزی اقلیم هوشمند, روش ویلیام رومی, آنتروپی شانون
نویسندگان مقاله
مهدی جمعگی |
دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
مهرداد نیک نامی |
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
محمدصادق صبوری |
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
مسعود بیژنی |
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_193242_cdac2c255116fe8101f28eb856487f27.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات