این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۳۳-۵۶
عنوان فارسی
شناسایی عوامل تاثیرگذار بر استفاده مستمر کاربران از برنامههای کتابخوان الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر استفاده مستمر کاربران از برنامههای کتابخوان الکترونیکی است.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویانی است که از برنامههای کتابخوان الکترونیکی (طاقچه، فیدیبو، کتابراه، و کتاب سبز) استفاده میکنند. از بین آنها 300 نفر از کاربران فعال برنامههای نامبرده به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند.
دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه، با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس. نسخه 25 و ایموس نسخه 22 استفاده شد.
یافتهها:
شخصیسازی برنامههای کتابخوان الکترونیکی بر سودمندی درک شده کاربران اثر معنیدار دارد. همچنین شخصیسازی برنامههای کتابخوان بر سرگرمکنندگی درک شده کاربران مؤثر است. از دیگر یافتههای این پژوهش میتوان بر اثر معنیدار سودمندی و سرگرمکنندگی برنامههای کتابخوان بر رضایت کاربران اشاره کرد. اثر رضایت کاربران بر استفاده از برنامههای کتابخوان الکترونیکی نیز معنیدار گزارش شد.
نتیجهگیری:
اگرچه بیش از یک دهه از ظهور و استفاده از کتابخوانهای الکترونیکی در دنیا سپری شده، اما استفاده از این فناوری در کشور ایران به تدریج و در سالهای اخیر رو به رشد بوده است. با توجه به رقابت شرکتهای تولیدکننده، انتظار میرود تولیدکنندگان در طراحی برنامههای کتابخوان الکترونیکی، جنبههای شخصیسازی، سرگرمکنندگی، سودمندی و رضایت کاربران را در نظر گیرند. در این راستا مطالعه دقیق کاربران برنامههای کتابخوان الکترونیکی با تأکید بر ویژگیهای دموگرافیک و همچنین اطلاع از نیازهای مطالعاتی آنان به مدیران در طراحی برنامهای کاربرپسند کمک نموده و موجب تداوم استفاده کاربران شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
وفاداری کاربران، استفاده مستمر، برنامههای کتابخوان الکترونیکی، خواندن الکترونیکی،
عنوان انگلیسی
Identifying Factors Influencing Users' Continuous Use of E-Reader Applications
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
In recent years, electronic reading and the use of e-reader applications have expanded. The purpose of this research is to identify the influencing factors on users' continuous use of e-reader applications. For this purpose, the proposed hybrid model based on the Theory of Expectation-Confirmation, Davis's Technology Acceptance Model, and Perceived Playfulness Theory have been used.
Methodology:
The current research is applied in terms of purpose and survey type. The research population includes students who use e- reader applications (Taqcheh, Fidibo, Ketab Rah, and Ketab Sabz). Among them, 300 active users of the mentioned readers were selected as the statistical sample of the research. The data collection tool is a questionnaire. This questionnaire is taken from a research in English, which was translated into Persian by the authors of this article. Therefore, in order to ensure the clarity of the questions and the correctness of the translation, its validity and ending were re-evaluated by the authors. In order to measure the validity of the questionnaire, the opinions of 5 experts and managers of e-reader programs as well as professors of information science who have scientific publications in the field of technology acceptance were obtained and applied. Next, to measure the reliability, a preliminary study was conducted with the participation of 30 people from the research community and the value of Cronbach's alpha coefficient was calculated, and the value of 0.908 (9.08%) showed that the measurement tool has a suitable and desirable reliability. The collected data were analyzed using the structural equation modeling method. For data analysis, use SPSS Version 25 and Amos version 22 were used.
Findings:
The research findings showed that the personalization of e-reader applications has a significant effect on the perceived usefulness of users. Also, the personalization of e-reader applications has an effect on the Perceived Playfulness of users. Among other findings of this research, we can mention the significant effect of usefulness and Playfulness of e-reader applications on user satisfaction. The effect of user satisfaction on the use of e-reader applications was also reported to be significant. According to the mentioned cases, all the hypotheses of this research were confirmed.
Conclusion:
Although more than a decade has passed since the emergence and use of electronic readers in the world, the use of this technology in Iran has been growing gradually in recent years. According to the results of this research and considering the competition of manufacturing companies, manufacturers are expected to consider aspects of personalization, playfulness, usefulness, and user satisfaction in designing e-reader applications. In this regard, a detailed study of the users of e-reader applications with an emphasis on age, gender, education and occupation, as well as knowing their reading needs, can help managers to know more about the design of user-friendly applications and make users continue to use them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
وفاداری کاربران, استفاده مستمر, برنامههای کتابخوان الکترونیکی, خواندن الکترونیکی
نویسندگان مقاله
زینب صفوی |
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
محبوبه فرزین یزدی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
سکینه قاسم پور |
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_183629_26cef46c3082315f96bc3e62e7295a0d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات