این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۱۷۱-۱۹۸
عنوان فارسی
تسهیلگری و کمک به توسعه کسبوکارهای کوچک؛ آیا کتابخانههای عمومی استان خوزستان آمادهاند؟
چکیده فارسی مقاله
هدف: با توجه به اهمیت کسبوکارهای کوچک در اقتصاد و نقش و گستردگی کتابخانههای عمومی در ارائه خدمات، این پژوهش با هدف طراحی مدل و بررسی میزان آمادگی کتابخانههای عمومی استان خوزستان در تسهیل و توسعه کسب و کارهای کوچک است.
روششناسی:
این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ نحوه گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و به لحاظ ماهیت دادهها یک مطالعه آمیخته از نوع اکتشافی است که با تکنیک تحلیل مضمون انجام شد. در بخش کیفی ابتدا با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی و انجام 14 مصاحبه عوامل شناسایی شدند. تأیید روایی این عوامل با شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) و پایایی کیفی آنها از طریق آزمون ضریب کاپای فلیس به تأیید رسید. در بخش کمی، پرسشنامهای متشکل از عوامل کیفی استخراج شده در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان به تعداد 173 نفر توزیع شد. سپس با کاربرد مدل تحلیل SWOT (تحلیل تکافت) عوامل در دو دسته درونی (نقاط قوت و نقاط ضعف) و عوامل بیرونی (فرصتها و تهدیدها) دستهبندی شدند.
یافتهها:
این پژوهش نتایجی را در 4 بعد از عوامل درونی شامل «منابع و خدمات»، «نیروی انسانی»، «بازاریابی و تبلیغات» و «فناوری و فضا»؛ و 4 بعد از عوامل بیرونی شامل «قوانین و آییننامهها»، «نگرشهای مدیریتی»، «آموزش» و «ارتباطات و تعاملات» ارائه میدهد. از مجموع 17 مؤلفهای که در 4 بُعد از عوامل درونی مورد بررسی قرار گرفت، 1 نقطه قوت و 9 نقطه ضعف مشاهده و 7 عامل باقیمانده در وضعیت متوسط قرار داشتند که میانگین 2/389 به دست میآید. از سوی دیگر، کتابخانههای عمومی استان خوزستان از 19 عامل مورد بررسی در 4 بعد از عوامل بیرونی، با 2 فرصت مواجه و با 9 تهدید روبهرو هستند و 8 عامل دیگر نیز وضعیت متوسطی را دارا هستند و میانگین 2/482 برای عوامل بیرونی به دست میآید که وضعیت نسبتاً مطلوبی است و در کل میانگین به دست آمده برای تمامی مؤلفهها و ابعاد مورد بررسی عدد 2/438 است که نشان از وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد.
نتیجهگیری:
کسبوکارهای کوچک میتوانند از خدمات کتابخانههای عمومی جهت شروع و توسعه استفاده کنند. با این حال، کتابخانههای عمومی خوزستان برای حمایت و تسهیلگیری از کسبوکارهای کوچک، در شرایط نسبتاً مطلوبی قرار دارند. به همین دلیل، برای حمایت از این کسبوکارها، پیش و بیش از هر چیز باید این امر جزئی از رسالت و هدف کتابخانههای عمومی خوزستان شوند. چنانچه حمایت و پشتیبانی از کسبوکارها جزئی از نظام ارزشی و رسالت کتابخانههای عمومی شود، بسیار محتمل است که در آن نظام و رسالت، کتابخانهای پویا و حامی کسبوکار ایجاد شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استان خوزستان، تحلیل تکافت، تحلیل سوات، کتابخانه عمومی، کسبوکارهای کوچک،
عنوان انگلیسی
Facilitating and Helping to Develop Small Businesses, Are Khuzestan Province Public Libraries Ready?
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Considering the importance of small businesses in the economy and the role and extent of public libraries in providing services, this research was conducted to design a model and examine the level of readiness of public libraries in Khouzestan province in facilitating and developing small businesses.
Methodology:
This research is applied in terms of purpose, in terms of the method of data collection, it is a survey-type descriptive research, and in terms of the nature of the data, it is an exploratory-type mixed study, which was carried out with the thematic analysis technique. In the qualitative section, factors were first identified using snowball sampling and conducting 14 interviews. The validity of these factors was confirmed with the content validity ratio (CVR) index and their qualitative reliability was confirmed through Felice's Kappa coefficient test. In the quantitative part, a questionnaire consisting of extracted qualitative factors was distributed among 173 public library librarians in Khuzestan province. Then, using the SWOT matrix analysis model, the factors were categorized into two internal categories (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and threats).
Findings:
This research shows results in 4 dimensions of internal factors including "resources and services", "manpower", "marketing and advertising" and "technology and space"; and 4 dimensions of external factors including "laws and regulations", "management attitudes", "training" and "communications and interactions". From the total of 17 components that were examined in 4 dimensions of internal factors, 1 strength point and 9 weakness points were observed, and the remaining 7 factors were in an average situation, which gives an average of 2.389. On the other hand, the public libraries of Khuzestan province are faced with 2 opportunities and 9 threats out of 19 investigated factors in 4 dimensions of external factors and the other 8 factors have an average status and an average of 2.482 for external factors. It turns out that the situation is relatively favorable, and the overall average obtained for all components and dimensions under investigation is 2.438, which indicates a relatively favorable situation.
Conclusion:
Small businesses can use the services of public libraries to start and develop. However, the public libraries of Khuzestan are in relatively favorable conditions to support and facilitate small businesses. For this reason, to support these businesses, first and foremost, this should become part of the mission and goal of Khuzestan public libraries. If business support becomes part of the value system and mission of public libraries, a dynamic and business-supporting library may be created in that system and mission.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استان خوزستان, تحلیل تکافت, تحلیل سوات, کتابخانه عمومی, کسبوکارهای کوچک
نویسندگان مقاله
محمدرضا شکاری |
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
روح اله خادمی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
دنیا صفائی |
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_189643_f7c309788d387b842df0d1780a874f70.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات