این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۲۵۹-۲۸۰
عنوان فارسی
تأثیر تمرینات ورزشی آمیخته به گیمیفیکیشن بر افزایش انگیزه شرکت در کلاسهای ورزشی (مورد مطالعه کارکنان کتابخانههای عمومی استان تهران)
چکیده فارسی مقاله
هدف:
امروزه اهمیت سلامتی و بهرهوری کارکنان سازمانها برای هیچکس پوشیده نیست. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تمرینات ورزشی آمیخته به گیمیفیکیشن بر افزایش انگیزه شرکت در کلاسهای ورزشی کارکنان کتابخانههای عمومی استان تهران است.
روش پژوهش:
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها نیمهتجربی است. آزمودنیها به دو گروه آزمایش و کنترل، هرکدام به تعداد 20 نفر تقسیم گردیدند. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه انگیزه مشارکت در ورزش گیل و دیگران (1983) بود. جامعه آماری شامل کارکنان مرد کتابخانههای عمومی شهر تهران بود که 40 نفر از آنها به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. برای توصیف دادهها از شاخص آماری فراوانی، درصد فراوانی و همچنین در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی دادهها استفاده شد. برای بررسی تجانس واریانس آزمون لون به کار گرفته شد و تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه میانگین گروههای آزمودنی از آزمون یونیوریت (تحلیل کوواریانس) با استفاده از نرمافزار SPSS
19
انجام شد.
یافتهها:
بر اساس یافتههای پژوهش میتوان اذعان داشت که تمرینات ورزشی آمیخته به گیمیفیکیشن تأثیر معنیداری بر انگیزه، موفقیت، آمادگی ایجاد شده، تخلیه انرژی و گروهگرایی کارکنان کتابخانههای عمومی داشته و میزان تأثیر این فعالیتها بر هر یک از این مؤلفهها به ترتیب 25، 12، 24، 29 و 35 درصد است که سبب تغییر کل واریانس مؤلفهها شده است.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج به دست آمده، میتوان نتیجه گرفت که ادغام تمرینات ورزشی با گیمیفیکیشن در کلاسهای ورزشی کارکنان کتابخانههای عمومی استان تهران، به طور معنیداری بر انگیزه، موفقیت، آمادگی ایجاد شده، تخلیه انرژی و گروهگرایی تأثیر مثبتی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گیمیفیکیشن، افزایش انگیزه، افزایش بهرهوری، کارکنان کتابخانه، ورزش،
عنوان انگلیسی
The Impact of Gamified Exercise Activities on Increasing Motivation for Participation in Sports Classes: A Case Study of Public Library Staff in Tehran Province
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Today, the importance of the health and productivity of organizational employees is undeniable. In this regard, the present study aims to investigate the impact of exercise activities combined with gamification on increasing motivation for participation in sports classes among public library staff in Tehran Province.
Methodology:
The research hypotheses were assessed using a semi-experimental method and covariance analysis with a 95 percent confidence level. After eliminating the impact of the pre-test variable and considering the calculated F coefficient, a noteworthy distinction in the adjusted averages of preparedness dimension scores emerged in the post-test phase among members of the "proof and test" group (P>0.05). Consequently, based on the findings derived from the data analysis, it can be inferred that the integration of sports exercises with gamification significantly influences the motivation, success, preparedness, energy levels, and group orientation of public library employees. The impact on each of these aspects is in the order of 25, 12, 24, 29 and 35 percent, respectively, resulting in a modification of the total variance of these components.
Findings:
The research hypotheses were assessed using a semi-experimental method and covariance analysis with a 95 percent confidence level. After eliminating the impact of the pre-test variable and considering the calculated F coefficient, a noteworthy distinction in the adjusted averages of preparedness dimension scores emerged in the post-test phase among members of the "proof and test" group (P>0.05). Consequently, based on the findings derived from the data analysis, it can be inferred that the integration of sports exercises with gamification significantly influences the motivation, success, preparedness, energy levels, and group orientation of public library employees. The impact on each of these aspects is in the order of 25, 12, 24, 29 and 35 percent, respectively, resulting in a modification of the total variance of these components.
Conclusion:
According to the results obtained from the research, it can be concluded that the integration of sports exercises with gamification in the sports classes of public libraries in Tehran province has a significant positive effect on motivation, success, preparedness, energy discharge, and group orientation. This combination not only increases the motivation for sports participation and increases coordination and cooperation in teams, but also contributes to organizational success by improving the personal performance of individuals. Promoting sports activities through gamification encourages employees to participate more actively in sports classes. As a result, gamification along with sports exercises in public libraries in Tehran province can significantly improve various aspects of job productivity and thus this combination can be used as a comprehensive strategy to improve physical, mental, and organizational conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
گیمیفیکیشن, افزایش انگیزه, افزایش بهرهوری, کارکنان کتابخانه, ورزش
نویسندگان مقاله
حسین فریدنیا |
دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.
ایلار سفیدگر |
کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
قدرت اله باقری راغب |
دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
علی صابری |
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_186482_490dcf3ce1f5b853773fdd19c936d6a8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات