این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۶۳، صفحات ۵-۱۸
عنوان فارسی
مدلیابی معادلات ساختاری تابآوری تحصیلی از طریق تفکر نوآورانه و سواد رسانهای با نقش میانجی تنظیم هیجانهای تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
تابآوری بهعنوان ظرفیت انسان برای فائق آمدن یا سازگاری با موقعیتهای معکوس زندگی بهطور گسترده در سالهای اخیر موردتوجه ویژهای قرارگرفته است.
هدف:
هدف اصلی این پژوهش بررسی الگوی برازش مدل تابآوری تحصیلی بر اساس سواد رسانهای و تفکر نوآورانه با نقش میانجی تنظیم هیجانهای تحصیلی بود.
روش:
روش پژوهش حاضر ازنظر راهبرد کمی و ازنظر تکنیک توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400 -1401 با جمعیت 34676 نفر بود. بدین منظور تعداد 335 دانشجو (193 زن، 142 مرد) بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای سواد رسانهای فلسفی (1393)، تفکر نوآورانه Morad (2021)، تنظیم هیجانهای تحصیلی Pekrun (2002) و تابآوری تحصیلی Samuels (2004) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها:
تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری دلالت بر برازش قابلقبول مدل با دادهها بود. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که سواد رسانه و تفکر نوآورانه بهطور مستقیم بر تابآوری تحصیلی تأثیر دارند. همچنین این دو متغیر بهطور غیرمستقیم و از طریق تنظیم هیجانهای تحصیلی به پیشبینی تابآوری تحصیلی میپردازند؛ بنابراین برای ارتقای تابآوری تحصیلی دانشجویان، باید بر روی سواد رسانهای و تفکر نوآورانه متمرکز شد و تنظیم هیجانات تحصیلی آنها را ارتقا بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری تحصیلی، تفکر نوآورانه، تنظیم هیجانهای تحصیلی، سواد رسانهای،
عنوان انگلیسی
Modeling the Structural Equations of Academic Resilience through Innovative Thinking and Media Literacy with the Mediating Role of Regulating Academic Emotions
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Resilience as the human capacity to overcome or adapt to adverse life situations has been widely given special attention in recent years.
Objective:
The main purpose of this research was to investigate the model of academic resilience model based on media literacy and innovative thinking with the mediating role of regulating academic emotions.
Methods:
The present research method was based on a quantitative strategy and descriptive-correlation technique. The statistical population of the current research was all the students of the universities of Kermanshah in the academic year 1400-1401 with a population of 34676 people. For this purpose, 335 students (193 women, 142 men) were randomly selected and answered the questionnaires of Phalsafi Media Literacy (2013), Innovative Thinking of Morad (2021), Regulation of Academic Emotions by Pekrun (2002), and Academic Resilience by Samuels (2004). The structural equation method was used for data analysis.
Results:
The structural equation modeling analysis indicated the acceptable fit of the model with the data. Also, the research findings showed that media literacy and innovative thinking have a direct effect on academic resilience. Also, these two variables predict academic resilience indirectly through the regulation of academic emotions. Therefore, to improve the academic resilience of students, it is necessary to focus on media literacy and innovative thinking and improve the regulation of their academic emotions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تابآوری تحصیلی, تفکر نوآورانه, تنظیم هیجانهای تحصیلی, سواد رسانهای
نویسندگان مقاله
بهنوش آتش زر |
دانشجوی دکتری مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
عبدالله شفیع آبادی |
نویسنده مسئول، استاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
رحیم حمیدی پور |
استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_192979_48b8848bc8163aa70a626b91d89e4b92.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات