این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۷، شماره ۶۳، صفحات ۳۴-۴۸

عنوان فارسی شناسایی ابعاد و ویژگی‌های برنامه درسی متراکم در دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف: برنامه درسی متراکم، پدیده‌ای نوظهور و پیچیده در حوزه‌ی برنامه درسی است که شناخت آن برای هر نظام آموزشی یک ضرورت محسوب می‌شود. پیشگیری از این مسئله، نیازمند بررسی همه‌جانبه‌ی آن از حیث ابعاد و ویژگی‌ها است؛ بنابراین پژوهش حاضر، با هدف شناسایی ابعاد و ویژگی‌های برنامه درسی متراکم در دوره ابتدایی انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مرور نظام‌‌مند بر اسـاس راهبرد هفت مرحله‌‌ای Wright و همکـاران (2007) بود. جامعه پژوهش، متشکل از 71 مطالعه بود که در بازه‌ی زمانی (2023-2000) از پایگاه‌‌های داده داخلی و خارجی معتبر گردآوری شد که پس از ارزیابی کیفیت، 38 مقاله انتخاب گردید و از طریق کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌‌ها: یافته‌‌های پژوهش نشان داد برنامه درسی متراکم دارای سه بعد فردی، سازمانی و آموزشی است. بعد فردی، شامل احتکار محتوا توسط متخصصان موضوعی، تهدید سلامت جسمی و روحی دانش‌‌آموز، فرسودگی شغلی معلمان، ایجاد وضعیتی دوگانه برای مدیران و جابه‌‌جایی نقش معلم و والدین؛ بعد آموزشی شامل حجم بیش‌ ازحد اهداف، افزودن محتوای جدید بدون کاهش محتوای قبلی، تعدد تکالیف و فعالیت‌‌ها، محدودیت زمان و ارزشیابی‌‌های متعدد و زمان‌بر و بعد سازمانی دربرگیرنده‌‌ی تصمیمات شتاب‌زده و بدون پشتوانه پژوهشی، نگاه ابزاری به برنامه درسی برای تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی، حجیم بودن اسناد برنامه درسی و طرح‌‌ها و برنامه‌‌های متعدد بود.
نتیجه‌‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه درسی متراکم پدیده‌ای چندبعدی است که پیشگیری از آن نیازمند توجه به عناصر برنامه درسی، ذی‌نفعان و تصمیمات سازمانی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی متراکم، تراکم برنامه درسی، دوره ابتدایی، مرور نظام‌‌مند،

عنوان انگلیسی Identifying the Dimensions and Characteristics of Overloaded Curriculum in the Primary Education
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Overloaded curriculum is an emerging and complex phenomenon in the field of curriculum, which is considered a necessity for every educational system. Prevention of this issue requires a comprehensive investigation in terms of dimensions and characteristics; Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying the dimensions and features of the Overloaded curriculum in the primary school.
Methods: The approach of qualitative research and its method was a systematic review based on the seven-step strategy of Wright et al (2007). The research community consisted of 71 studies that were collected from valid internal and external databases in the period of (2000-2023) and after quality assessment, 38 articles were selected and analyzed through coding.Results: The findings of the research showed that the overloaded curriculum has three dimensions: individual, organizational and educational. The individual dimension, including hoarding of content by subject experts, threatening the physical and mental health of students, job burnout of teachers, creating a dual status for principals and changing the role of teachers and parents; The educational dimension includes the excessive amount of goals, adding new content without reducing the previous content, multiple assignments and activities, time limit and multiple and time-consuming evaluations, and the organizational dimension including hasty decisions without research support, a tool look at the curriculum to achieve political goals and Social was the volume of curriculum documents and numerous plans and programs.
Conclusion: The results showed that the overloaded curriculum is a multidimensional phenomenon, the prevention of which requires attention to curriculum elements, stakeholders, and organizational decisions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه درسی متراکم, تراکم برنامه درسی, دوره ابتدایی, مرور نظام‏‌مند

نویسندگان مقاله فرزانه عسکری |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمد جوادی پور |
نویسنده مسئول، دانشیار گروه روش‏‎ها و برنامه‌‏‏های آموزشی و درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

رضوان حکیم زاده |
دانشیار گروه روش‌‏ها و برنامه‌‏‏های آموزشی و درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

کیوان صالحی |
دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علوم‌تربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_192980_21d7aa9fa14cf04a59e31b11fd0ccd7a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات