این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۷، شماره ۶۳، صفحات ۶۶-۸۵

عنوان فارسی شناسایی شاخص‌های مرجعیت آفرین رشته‌های علوم‌ انسانی در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله هدف: در حوزه آموزش عالی، مرجعیت علمی رشته‌های دانشگاهی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی فضای تحصیلی، جذب دانشجویان مستعد و ارتقای دانش دارد. شناخت و ارزیابی مرجعیت علمی حوزه‌های دانشگاهی هم برای دانشگاه‌ها و هم برای افرادی که به دنبال تصمیم‌گیری آگاهانه در زمینه تحقیق، آموزش و مشاوره هستند  ضروری است. پژوهش حاضر مطالعه‌ای کیفی با هدف شناسایی شاخص‌های مرجعیت علمی ‌در رشته‌های دانشگاهی آموزش عالی در دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان یکی از ارکان آموزش عالی است.
روش: با استفاده از روش نمونه‌برداری هدفمند گلوله برفی مصاحبه‌های عمیقی با 30 عضو هیئت‌علمی دانشگاه در رشته‌های مختلف صورت گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحقیق تحلیل موضوعی و نرم‌افزار مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش مجموعه‌ای از شاخص‌های کلیدی را نشان داد که به ایجاد و به رسمیت شناختن مرجعیت علمی در حوزه‌های دانشگاهی کمک می‌کند. این شاخص‌ها شامل خروجی‌های تحقیقاتی، همکاری‌های بین‌رشته‌ای، بودجه و منابع، تخصص هیئت‌علمی و شناخت بین‌المللی است.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر با ارائه بینشی در مورد عواملی که به اعتبار علمی کمک می‌کند، راهنمایی‌های ارزشمندی برای سایر دانشگاه‌ها ارائه می‌دهد که هدف آن ارتقای جایگاه علمی و جایگاه خود به‌عنوان دانشگاه‌های پیشرو در حوزه‌های مربوطه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی، تحلیل مضمون، شاخص‌های مرجع، مرجعیت علمی، نرم‌افزار MAXQDA،

عنوان انگلیسی Identifying Authoritative Indicators of Humanities Fields in Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In the field of higher education, the scientific authority of academic disciplines plays a decisive role in shaping the academic environment, attracting talented students and improving knowledge. Recognition and evaluation of scientific reference of academic fields is also needed for people who seek to make decisions in the field of research, education and consulting. The current research is a qualitative study with the aim of identifying the indicators of scientific authority in academic fields of higher education in Allameh Tabatabai University as one of the pillars of higher education.
Method: Using the purposeful snowball sampling method, in-depth interviews were conducted with 30 university faculty members in different fields. Collected data using thematic analysis research method and placement analysis software.
Results: The research findings showed a set of key indicators that help create and recognize scientific authority in academic fields. These indicators include research outputs, interdisciplinary collaborations, funding and resources, faculty expertise, and international recognition.
Conclusion: The present research provides valuable guidance for other universities by providing an insight into the factors that contribute as scientific help, which aims to improve their scientific position and their position in the leading universities in their respective fields.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش عالی, تحلیل مضمون, شاخص‌های مرجع, مرجعیت علمی, نرم‌افزار MAXQDA

نویسندگان مقاله نیلوفر مظفری |
مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

مجتبی حاجیان حیدری |
نویسنده مسئول،استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران

هادی خان محمدی |
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_192974_de5a7570036aeaca0deb9bfd1592923f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات